یکى از روشهاى مهم تربیتى که مورد تأکید
اسلام بوده و اکنون مورد توجه روانشناسان واقع شده است «روش الگویى» است؛
یعنى الگوپذیرى از بزرگان در شئون مختلف زندگى.
قرآن مجید پیامبر
گرامى اسلام صلى الله علیه وآله وسلم را بهترین الگو و اسوه معرفى نموده و
همگان را به پیروى از آن حضرت فرا خوانده است؛ آنجا که مىفرماید:
«لقد کان لکم فى رسول اللَّه اسوة حسنة لمن کان یرجو اللَّه و الیوم الآخر و ذکر اللَّه کثیراً»(1)
در زندگى رسول خدا سرمشق نیکویى براى شما است؛ براى آنها که به [رحمت] خدا و روز رستاخیز امید دارند و خدا را بسیار یاد مىکنند.
از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود:
من دوست ندارم مسلمانى بمیرد، مگر اینکه تمام آداب و سنن رسول خدا صلى
الله علیه وآله وسلم را، ولو یکبار هم شده، انجام داده باشد.(2)
مپندار سعدى که راه صفا
توان رفت جز در پى مصطفى
در کنار بررسى احادیث نبوى و فرمایشات معصومین علیهم السلام، لازم است که
سیره عملى آن بزرگواران نیز در ماه مبارک رمضان مورد توجه قرار گیرد. در
این نوشتار، سعى شده است که به طور اجمال، گوشه هایى از سیره معصومین
علیهم السلام در ماه مبارک رمضان، که در کتب روایى و نیز سیره بزرگان آمده
است، مطرح گردد. امیدواریم روزه داران سختکوش، بویژه نسل جوان که در پى
شناخت الگوها مىباشند، در تأسى از سالکان الى اللَّه موفق باشند!
ائمه معصومین علیهم السلام مشتاق فرا رسیدن ماه ضیافت اللَّه بودند. خلف ابن ایوب عامرى مىگوید:
هرگاه ماه رمضان فرا مىرسید، رنگ پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم تغییر
مىکرد، بیشتر به نماز مىایستاد و در دعا، ابتهال و تضرع و زارى
مىنمود.(3)
درجه عشق و علاقه امام سجاد علیه السلام به این ماه پر برکت، از وداع
سوزناک آن حضرت روشن مىشود. آن حضرت در دعاى وداع، به پیشگاه حضرت حق عرض
مىکند:
«ثم قد فارقنا عند تمام وقته و انقطاع مدته و وفاء عدده فنحن مودعوه»
این ماه پس از آنکه تمام شد، از ما مفارقت کرد و ما را تنها گذاشت و ما آن را وداع مىکنیم.
اما، وداع آن حضرت یک وداع معمولى و تشریفاتى نیست، بلکه وداع با دوست
عزیزى است که جدا شدن از او بسیار سخت و طاقت فرسا است. از این رو،
بلافاصله مىگوید:
«وداع من عز فراقه علینا».
ما کسى را وداع مىکنیم که فراقش بر ما گران و سخت است.
در فرازى دیگر، امام سجاد علیه السلام شدت عشق و علاقه خود را در قالب
کلمه حرص، که به معناى میل شدید است، بیان مىکنند. این همان حرص معنوى
است که اولیاى الهى نسبت به امور اخروى داشتهاند. از این رو، عرض مىکند:
«السلام علیک ما کان أحرصنا بالأمس علیک و اشد شوقنا غدا الیک»
سلام بر تو، اى ماهى که نسبت به آمدن آن حریص بودیم (لحظه شمارى مىکردیم) و در آینده، مشتاق آمدن آن هستیم!
اشتیاق آن حضرت به ماه مبارک رمضان به حدى است که خروج از ماه را مصیبت
مىداند و جبران آن را از خداوند طلب مىکند؛ آنجا که عرض مىکند:
«اللهم صل على محمد و آله و اجبر مصیبتنا بشهرنا»(4)
خدایا، بر محمد و آلش درود فرست و مصیبت و اندوه ما را در از دست دادن این ماه جبران کن.
امامان معصوم علیهم السلام ماه مبارک را بهترین فرصت مىدانستند و نهایت
استفاده را از آن مىبردند. از این رو، امام سجاد علیه السلام در دعاى خود
مىگوید:
«و أربحنا أفضل أرباح العالمین»(5)
سودى که در این ماه بردیم، برترین سودهاى جهانیان است.
بر این اساس، حضرات معصومین علیهم السلام پس از حلول ماه رمضان، به کسب
آمادگى جسمى و روحى مردم تأکید مىورزیدند. نمونه آن سخن امام رضا علیه
السلام، در آخرین جمعه ماه شعبان، به اباصلت است:
اى اباصلت، بیشتر روزهاى ماه شعبان گذشت و این آخرین جمعه آن است. تقصیرات
خود را در آنچه از آن گذشته جبران نما و به چیزى که به تو سود مىرساند
روى آور. دعا و استغفار و تلاوت قرآن بسیار نما و از گناهان خود نزد خدا
توبه کن تا ماه خدا به سوى تو رو آورد در حالى که براى خداوند عزوجل خالص
شده باشى، و هیچ امانتى بر گردنت نباشد، جز آنکه ادا نموده باشى، و در دلت
کینه مؤمنى نباشد، مگر آنکه از دل خارج کرده باشى، و هیچ گناهى نباشد، جز
آنکه از دل زدوده باشى. از خدا بترس... و در باقیمانده این ماه، زیاد بگو:
خدایا، اگر در آنچه که از ماه شعبان گذشته مرا نیامرزیدى، پس در ما بقى آن
بیامرز.(6)
سالکان الى اللَّه ماه مبارک را فرصتى استثنایى مىدانستند و آن را آغاز
سال خود قرار مىدادند. از ابن طاووس نقل شده است که مىفرماید:
عدهاى اول سالشان اول فروردین است. مثل یک نوجوان که تلاش مىکند اول
فروردین لباس نو در بر کند. درختها هم اول سالشان فروردین است که لباسهاى
نو و تازه در بر مىکنند. یک کشاورز اول سالش اول پاییز است که درآمد
مزرعه را حساب مىکند. تاجرى که کارگاه تولیدى دارد هم اول سالى را براى
خود تعیین مىکند. اما آنها که اهل سیر و سلوکند، اول سالشان ماه مبارک
رمضان است و حسابها را از ماه مبارک تا ماه مبارک بعدى بررسى مىکنند.(7)
براى
ورود در هر مهمانى و ضیافتى انجام مقدماتى لازم است که از جمله آنها،
نظافت بدن و آرایش ظاهرى است. از آنجا که روزهدار در ماه مبارک رمضان به
یک ضیافت معنوى دعوت شده است، طبیعى است که مقدماتش نیز باید متناسب با آن
باشد. از این رو، در سیره پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم و پیشوایان دین،
در موقع رؤیت هلال ماه رمضان دعاهایى دیده مىشود. امام باقر علیه السلام
مىفرماید:
رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم هرگاه هلال ماه رمضان
را رؤیت مىفرمود رو به قبله مىایستاد و مىگفت: «اللهم أهله علینا
بالأمن و الایمان و السلامة و الاسلام و العافیة المجللة و الرزق الواسع و
دفع الأسقام و تلاوة القرآن و العون على الصلاة و الصیام. اللهم سلمنا
لشهر رمضان و سلمه لنا و تسلمه منا حتى ینقضى شهر رمضان و قد غفرت لنا»(8)
خدایا، این ماه را با امنیت و سلامت و اسلام و عافیت تمام و روزى وسیع و
رفع بیمارىها و تلاوت قرآن و توفیق در نماز و روزه بر ما وارد کن. ما را
براى ماه رمضان و این ماه را براى ما سالم گردان تا ماه رمضان تمام گردد
در حالى که ما را آمرزیدهاى!
این عمل را نباید کوچک و ناچیز پنداشت و به آسانى از کنار آن گذشت، چون
رؤیت هلال و دعاى مذکور، علاوه بر داشتن آثار اعتقادى، مىتواند در تلقین
و حفظ روحیه و ایجاد انگیزه نقش اساسى داشته باشد.
یکى
از اعمالى که در ماه مبارک رمضان مورد توجه پیشوایان دین قرار گرفته،
قرائت قرآن است. تا جایى که پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله وسلم تلاوت یک
آیه از قرآن در ماه مبارک را برابر با ختم قرآن در ماههاى دیگر
مىدانند.(9)
على بن مغیره مىگوید:
خدمت حضرت موسى بن جعفر
علیه السلام رسیدم و عرضه داشتم: پدرم از جدّت در مورد ختم قرآن در هر شب
سؤال نمود. آن حضرت جواب داد: در ماه رمضان، به هر اندازه که مىتوانى
انجام بده. از آن پس، پدرم در ماه رمضان چهل مرتبه ختم قرآن مىنمود. من
هم بعد از پدرم چنین مىکنم، گاهى زیادتر و گاهى کمتر؛ بستگى به کار و
حوصلهام دارد. وقتى روز [عید ] فطر مىشود؛ براى رسول خدا صلى الله علیه
وآله وسلم یک ختم، براى فاطمه علیها السلام یک ختم و براى هر کدام از ائمه
علیهم السلام یک ختم و براى شما هم یک ختم قرآن مىکنم؛ پاداش من چیست؟
حضرت فرمود: پاداش تو این است که در روز قیامت با آنان خواهى بود. گفتم:
اللَّه اکبر! آیا چنین خواهد شد؟ سه بار فرمود: بلى.(10)
وهب بن حفص مىگوید:
از امام صادق علیه السلام پرسیدم: انسان در چه مدت قرآن را ختم مىکند؟
حضرت فرمود: در شش روز و بالاتر. گفتم: در ماه رمضان، در چه مدت قرآن را
ختم نماییم؟ حضرت فرمود: در سه روز و بالاتر.(11)
ماه رمضان، بهار قرآن است و قرآن، بهار قلبهاست. امام باقر علیه السلام مىفرماید:
«لکل شىء ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان»(12)
براى هر چیزى بهارى است و بهار قرآن ماه رمضان است.
خداوند، در این ماه، نعمتى به نام قرآن به انسانها هدیه کرده است. عظمت
این ماه به نزول قرآن کریم است، لذا شایسته است از این فرصت استفاده کافى
نماییم، چنانکه بزرگان ما چنین مىکردند.
همه مىدانیم که بنیانگذار جمهورى اسلامى، امام خمینى قدس سره، ملاقاتهاى
خود را در ماه مبارک رمضان لغو مىکردند. یکى از اطرافیان امام قدس سره در
این باره مىگوید:
سرّ اینکه امام قدس سره، ملاقاتهاى خودشان را در ماه مبارک رمضان تعطیل
مىکردند، این بود که بیشتر به دعا و قرآن و خلاصه به خودشان برسند و
مىفرمودند: خود ماه رمضان کارى است.(13)
امام قدس سره، وقتى در نجف بودند، در ماه رمضان هر روز ده جزء قرآن
مىخواندند؛ یعنى هر سه روز یک مرتبه قرآن را ختم مىکردند. بعضیها خوشحال
بودند که در این ماه دو دوره قرآن را خواندهاند، ولى بعد متوجه شدند که
امام ده - یازده دور قرآن را در طول این ماه شریف خواندهاند.(14)
صدقه و انفاق، در ماه مبارک رمضان، از جایگاه خاصى در سیره معصومین علیهم السلام برخوردار است. ابن عباس مىگوید:
بخشندهترین افراد رسول اکرم صلى الله علیه وآله وسلم بود و آن حضرت بیشترین جود و کرم را در ماه رمضان داشتند.(15)
در مورد امام سجاد علیه السلام گفتهاند: هرگاه ماه رمضان مىرسید، آن حضرت هر روز درهمى صدقه مىداد و مىفرمود:
امیدوارم که شب قدر را دریابم و از آن بهره گیرم.(16)
عبداللَّه بن مسعود روایت مىکند:
شبى رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم از نماز عشاء فارغ شد. مردى از میان
صفوف برخاست و گفت: اى مهاجران و انصار، مردى غریبم و قدرت هیچ کارى را
ندارم. به من غذایى بدهید! رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم گفت: اى
فقیر، ذکر غریب مکن که دلم را اندوهگین ساختى. بعد از آن فرمود: غریبان
چهار قسماند: مسجدى که به آن نروند و در آن نماز نخوانند؛ قرآنى که آن را
تلاوت نکنند؛ عالمى که در میان جماعتى باشد و از او مسایل دینى سؤال
ننمایند؛ اسیران مسلمانى که در میان کفار باشند. سپس فرمود: چه کسى غذاى
این مرد را تأمین مىکند تا خدا او را در فردوس اعلى جا دهد؟ على علیه
السلام برخاست و دست سائل را گرفت و به حجره فاطمه زهرا علیها السلام برد
و گفت: اى دختر رسول خدا، در کار این میهمان نظرى کن. زهرا علیها السلام
فرمود: در خانه طعام اندکى موجود است. حسن و حسین گرسنهاند و شما روزه
دارید و آن طعام هم تنها براى یک نفر کفایت مىکند. فرمود: آن را حاضر کن.
فاطمه علیها السلام طعام را آورد. امام على علیه السلام آن را نزد میهمان
نهاد و با خود گفت: اگر از طعام بخورم، براى میهمان کافى نیست و اگر
نخورم، سبب خجالتش مىشود! پس به سوى چراغ رفت و وانمود کرد که آن را درست
مىکند، اما چراغ را خاموش کرد. وقتى آن مرد غذا مىخورد، حضرت هم دهانش
را مىجنباند تا او تصور کند که غذا مىخورد تا آنکه از غذا خوردن فارغ
شد. آن گاه فاطمه علیها السلام چراغ آورد، اما طعام همچنان باقى بود! على
علیه السلام فرمود: اى مرد، چرا طعام خود را نخوردى؟ گفت: سیر شدم! پس از
آن، على علیه السلام، فاطمه علیها السلام، حسن و حسین علیهما السلام، فضه
و حتى همسایگان هم از آن طعام خوردند، اما تمام نشد.(17)
هر چند در این روایت از ماه رمضان سخنى به میان نیامده است، اما مىتواند توجه امام را به فقرا، در حالت روزه، بازگو نماید.
ابن عباس مىگوید:
ماه رمضان که فرا مىرسید، رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم هر اسیرى را آزاد مىکرد و به هر فقیر و نیازمندى کمک مىنمود.(18)
باید بدانیم که هر چه احساس همدردى با فقرا و نیازمندان در ما تقویت گردد،
در حقیقت به فلسفه روزه نزدیکتر شدهایم. امام رضا علیه السلام
فرمودهاند:
«علة الصوم لعرفان مس الجوع و العطش»(19)
علت روزه گرفتن آن است که گرسنگى و تشنگى شناخته شود و احساس گردد.
یکى
از آداب مهم ماه مبارک رمضان دعا و نیایش و تضرع به ساحت قدس الهى است، تا
جایى که براى هر شب و روز این ماه دعاهایى وارد شده است که مهمترین آنها
دعاى ابوحمزه ثمالى است.
اهمیت این موضوع، از ورود دعاهاى مختلف در
شرایط و حالات و زمانهاى مختلف نیز فهمیده مىشود؛ مانند دعاى رؤیت هلال،
دعاى پس از نمازهاى واجب و مستحب، دعاى افطار، دعاى سحر، دعاى وداع و غیره.
سیره معصومین علیهم السلام این بود که با دعا به استقبال ماه مبارک
مىرفتند و با دعا آن را وداع مىگفتند. رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم
مىفرماید:
«رمضان شهر اللَّه تبارک و تعالى استکثروا فیه من التهلیل و التکبیر و التحمید و التمجید و التسبیح و هو ربیع الفقراء».(20)
ماه رمضان، ماه خداوند تبارک و تعالى است. در این ماه، تکبیر و ثنا و ستایش و تسبیح بسیار بگویید که این ماه، بهار فقرا است.
امام على علیه السلام مىفرماید:
«علیکم فى شهر رمضان بکثرة الاستغفار و الدعاء. فأما الدعاء فیدفع عنکم به البلاء و أما الاستغفار فتمحى به ذنوبکم»(21)
در ماه رمضان بسیار استغفار کنید و فراوان دعا کنید، زیرا دعا بلا را از شما دفع مىکند و استغفار گناهانتان را محو مىسازد.
بهترین
فرصت براى دعا و نیایش وقت ملکوتى سحر است. امامان معصوم علیهم السلام و
بزرگان در سحرهاى ماه مبارک رمضان به راز و نیاز با بىنیاز هستى
مىپرداختند که در این باره مىتوان به دعاى پر رمز و راز سَحَر از امام
باقر علیه السلام و دعاى عارفانه ابوحمزه ثمالى از امام سجاد علیه السلام
اشاره کرد.
امام باقر علیه السلام در مورد اهمیت دعاى سحر مىفرماید:
اگر مردم عظمت این دعا را در نزد خدا بدانند و از اجابت سریع آن آگاه باشند، خود را براى آن به کشتن مىدهند، گرچه با شمشیر باشد.
آن حضرت اسم اعظم خدا را در متن این دعا مىداند و از آن به عنوان «رمز
بزرگ» یاد مىنماید و خواستار کتمانش از نامحرمانى چون منافقان، دروغگویان
و منکران مىگردد.(22)
علماى ربانى نیز، به پیروى از معصومین علیهم السلام، سحرهاى ماه رمضان را
غنیمت شمرده و آن را با دعا و نماز و یاد خدا سپرى مىکردند. مىگویند که
مرحوم آیتاللَّه سیدمحمدباقر درچهاى - استاد آیتاللَّه بروجردى - در
قنوت نماز شب خود دعاى ابوحمزه ثمالى را ایستاده مىخواند.(23) فرزند امام
خمینى قدس سره مىگوید:
شبى در ماه رمضان، در پشت بام خوابیده بودم. خانه ایشان یک خانه کوچک 45
مترى در همسایگى ما بود. دیدم صدایى مىآید. بلند شدم و متوجه شدم که
آقاست که در تاریکى نماز مىخواند. دستهایش را به آسمان دراز کرده و گریه
مىکند. برنامه عبادى ایشان در ماه رمضان این بود که شب تا صبح نماز و دعا
مىخواندند و بعد از نماز صبح و مقدارى استراحت، صبح زود براى کارهایشان
آماده بودند.(24)
علامه طباطبایى قدس سره نیز شبهاى ماه رمضان را تا صبح بیدار بود. مقدارى
مطالعه مىکرد و بقیه را به دعا و قرائت قرآن و نماز و اذکار مشغول
بود.(25)
دلا بسوز که سوز تو کارها بکند
نماز نیمه شبى دفع صد بلا بکند
عتاب یار پرى چهره عاشقانه بکش
که یک کرشمه تلافى صد جفا بکند
زملک تا ملکوتش حجاب بردارند
هر آن که خدمت جام جهان نما بکند
حافظ
مرحوم شیخ عباس قمى قدس سره در شرح حال آقا سید صدرالدین عاملى اصفهانى مىنویسد:
نقل شده است که شبى از شبهاى ماه رمضان، ایشان به حرم امیرالمؤمنین علیه
السلام رفت و بعد از زیارت، پشت سر مقدس نشست و شروع کرد به خواندن دعاى
ابوحمزه. وقتى به جمله «الهى لا تؤدبنى بعقوبتک»(26) رسید، گریه امانش را
برید و پیوسته این جمله را تکرار مىکرد و گریه مىکرد تا غش کرد و او را
از حرم مطهر بیرون آوردند.
هر چه به آخر ماه مبارک رمضان نزدیکتر مىشویم، آتش شور و عشق اولیاى الهى نسبت به این دریاى معنویت، شعلهورتر مىگردد.
از روایات معصومین علیهم السلام استفاده مىشود که شب آخر ماه از ویژگىهاى خاصى برخوردار است. امام باقر علیه السلام مىفرماید:
شب آخر ماه رمضان که فرا مىرسد، فرشتگان ندا مىدهند: مژده باد بر شما
بندگان خدا! به راستى که خداوند گناهان شما را آمرزیده و توبه شما را
پذیرفت. پس ببینید که از این به بعد چگونه خواهید بود؟
محمد بن عجلان مىگوید:
از امام صادق علیه السلام شنیدم که مىفرمود: وقتى ماه رمضان مىشد، على
بن الحسین علیه السلام هیچ غلام و کنیزى را مؤاخذه نمىکرد، و اگر عمل
خلافى انجام مىدادند آن را مىنوشت. وقتى شب آخر ماه رمضان مىرسید، همه
را فرا مىخواند و جایى جمع مىفرمود. آن گاه نوشته را بیرون مىآورد و
خلافکاریهاى آنها را متذکر مىشد و از همه اقرار مىگرفت. سپس بر مىخاست
و مىفرمود که همه بلند بگویند: اى على بن الحسین، همان طور که تو اعمال
ما را بر شمردى، پروردگارت نیز آنچه را تو انجام دادهاى به حساب آورده و
نوشتهاى دارد که به حق علیه تو سخن مىگوید. هیچ عمل کوچک و بزرگى را از
آنچه به جا آوردهاى فروگذار نکرده و به حساب مىآورد. تو آنچه را که در
نزد اوست، خواهى یافت، همان طور که ما اعمال خود را در نزد تو یافتهایم.
پس، از ما بگذر و عفو نما. چنانکه دوستدارى او از تو درگذرد، تو هم از ما
درگذر که او را بخشنده و مهربان و آمرزنده خواهى یافت. اى على بن الحسین،
ذلت خود را در برابر پروردگار حاکم عادل به یادآور که به اندازه خردلى ظلم
نخواهد کرد و هر عملى را به جا خواهد آورد. از ما درگذر و عفو نما تا
خداوند هم از تو بگذرد!
در این هنگام، گریهها شروع مىشد و مناجات با خدا به میان مىآمد، تا
آنکه حضرت آنها را مىبوسید و مىفرمود: از شما درگذشتم. آیا شما هم از من
درگذشتید؟ آیا از من راضى شدید؟ همه مىگفتند: اى آقاى ما، ما از تو
درگذشتیم! تو به ما بدى نکردى! آن گاه حضرت مىفرمود که همه بگویند:
«اللهم اعف عن على بن الحسین کما عفى عنا فاعتقه من النار کما اعتق رقابنا
من الرق» خدایا على بن الحسین را عفو نما، همان طور که او ما را عفو کرد.
او را از آتش آزاد کن، چنانکه او ما را از بردگى آزاد کرد. و خود حضرت
فرمود: «اللهم آمین رب العالمین»(27) و همه را آزاد مىنمود.
قال رسول اللَّه - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - :
«لَوْ عَلمْتُمْ مَا لَکُمْ فِى رَمَضانَ لَزِدْتُمِ للَّه شُکْراً»(1)
رسولخدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - فرمود: اگر مىدانستید ماه رمضان
چه فوائدى براى شما دارد هر چه بیشتر به شکر خداوند مىپرداختید.
قال رسول اللَّه - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - :
«رَمَضانُ شَهْرُ اللَّه وَ هُوَ رَبیعُ الْفُقَراءِ»(2)
رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - فرمود: رمضان ماه خدا و بهار فقراء است.
قال رسول اللَّه - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - :
«أَوّلُ شَهْرِ رَمْضانَ رَحْمةٌ وَ وَسَطُهُ مَغْفِرَةٌ وَ آخِرُهُ عِتْقٌ مِنَ النَّارِ»(3)
رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - فرمود: اول رمضان رحمت و وسط و میانش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم است.
قال الباقر - علیهالسلام - :
«شَهْرُ رَمَضانَ شَهْرُ اللَّهِ وَ الصَّائِمُونَ فِیهِ أضْیافُ اللَّهِ وَ أَهْلُ کِرامَتِهِ»(4)
امام باقر - علیهالسلام - فرمود: ماه رمضان ماه خدا و روزهداران مهمانان الهى و مورد تکریم بارى تعالى هستند.
قال رسول اللَّه - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - :
«إذا جَاء رَمَضانَ فُتِحَتْ أبْوابُ الجَنَّةِ وَ غُلِّقَتْ أبْوابُ النَّارِ»(5)
رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - فرمود: با حلول ماه رمضان درهاى بهشت باز و درهاى جهنم بسته مىشوند.
قال رسول اللَّه - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - :
«مَنْ لَمْ یُغْفَرْ فِى شَهْرِ رَمَضانَ فَفِى أَىِّ شَهْرٍ یُغْفَرُ لَه»(6)
رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - فرمود: اگر کسى در ماه رمضان آمرزیده نشود پس در چه ماهى آمرزیده خواهد شد؟!
رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - فرمود :
«اِنَّ الْجَنَّةَ لَتُنْجَدُ وَ تُزَیَّنُ مِنَ الْحَوْلِ اِلى الْحَوْلِ، لِدُخُولِ شَهْر رَمَضانَ»(7)
رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - فرمود: بهشت در طول سال فقط براى حلول ماه رمضان آذینبندى مىشود.
قال الباقر - علیهالسلام - :
«لِکُلِ شَىءٍ رَبیعٌ وَ رَبیعُ الْقُرانِ شَهْرُ رَمَضانَ»(8)
امام باقر - علیهالسلام - فرمود: براى هر چیز بهارى است و بهار قرآن ماه رمضان مىباشد.
قال رسول اللَّه - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - :
«شَهْرُ رَمَضانَ شَهْرٌ فَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیْکُمْ
صِیامَهُ فَمَن صَامَه إِیماناً وَ احْتِسابَاً خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ
کَیَوم وَ لَدَتْهُ أمُّه»(9)
رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - فرمود: ماه رمضان ماه وجوب روزه
است و کسى که با ایمان و اخلاص به وظائف روزهدارى عمل کند از گناهانش
همانند روز ولادت - که هیچ گناهى بر او نیست - پاک خواهد شد.
قال رسول اللَّه - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - :
«شَهْرُ رَمَضانَ یُکَفِّرُ مَا بَیْنَ یَدَیْهِ إِلَى شَهْرِ رَمَضانَ الْمُقبلْ»(10)
رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - فرمود: ماه رمضان زمینه آمرزش گناهان ما بین خود و رمضان آینده را فراهم مىکند.
قال على - علیهالسلام - :
«شَهْرُ رَمَضانَ شَهْرُ اللَّهِ وَ شَعْبانُ شَهْرُ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَجَبُ شَهْرى»(11)
على - علیهالسلام - فرمود: ماه رمضان ماه خدا و ماه شعبان ماه رسولخدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - و رجب ماه من است.
قال رسول اللَّه - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - :
«لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ ما فى رَمَضانَ، لَوَدَّ اَنْ یَکُونَ رَمَضانُ سنةً»(12)
رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - فرمود: اگر بنده ویژگىها و
امتیازات ماه رمضان را مىدانست دوست مىداشت رمضان یک سال باشد.
رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - فرمود :
«اِنَّ أبْوابَ السَّماءِ تُفْتَحُ فى اَوَّلِ لَیْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضانَ وَ لا تُغْلَقُ اِلى آخَرِ لَیْلَةٍ مِنْهُ.(13)
رسولخدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - فرمود: درهاى آسمان در اولین شب
رمضان باز و این درهاى رحمت تا شب آخر رمضان بسته نخواهد شد.
آیات
بسیارى در قرآن، بر لزوم روزه و فوائد آن نازل گردیده، چنانکه روایات
فراوانى در خصوص آن از خاندان عصمت و طهارت - علیهم افضل صلوات المصلین -،
وارد شده که از بررسى همه آنها، ارزش و اهمیت روزه و فوائد و لزوم آن
استفاده مىشود - و اگر فائدهاى برآن مترتب نبود جز فرمانبردارى از مولاى
حقیقى، و خداى بزرگ، براى ما کفایت مىنمود:
«استعینوا بالصّبر و الصّلوة»(14)
با صبر (روزه) و نماز از خدا کمک بگیرید.
«الصَّومُ یُسَوِّدُ وُجْهَهُ»(15)
روزه شیطان را رسوا مىکند.
«وَ لِکُلِّ شَىْءٍ زَکوةٌ، وَ زَکوةُ الْأَبْدانِ الصِّیامُ»(16)
براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزهدارى است.
«ما مِنْ صائِمٍ یَحْضُرُ قَوْماً یَطْعَمُونَ اِلاَّ سَبَّحَتْ
اَعْضاؤُهُ، وَ کانَتْ صَلاةُ الْمَلائکَةِ عَلَیْهِ، وَکانَتْ صَلاتُهُمْ
لَهُ اسْتِغْفاراً»(17)
روزهدارى نیست که نزد گروهى حاضر شود که مشغول صرف غذا هستند مگر اینکه
اعضاى او تسبیح مىکنند و ملائکه بر او درود مىفرستند و درود ملائکه بر
او استغفار براى او است.
«الصَّائِمُ فى عِبادَةِ اللَّهِ، وَ إِنْ کانَ نائِماً عَلى فِراشِهِ، مالَمْ یَغْتَبْ مُسْلِماً»(18)
روزهدار در عبادت خداست - گر چه خواب باشد، - تا زمانى که غیبت مسلمانى را نکند.
«اَخْبرَنى جِبْرَئیلُ عَنْ رَبّى اَنَّهُ قالَ: ما اَمَرْتُ اَحَداً مِنْ
مَلائِکَتى اَنْ یَسْتَغْفِرُوا لِاَحدٍ مِنْ خَلْقى اِلاَّ اسْتَجَبْتُ
لَهُمْ فیه»(20)
جبرئیل مرا از پروردگارم خبر داد: من احدى از فرشتگانم را فرمان ندادم که
براى فردى از مخلوقم طلب آمرزش کنند، مگر آنکه آن را اجابت خواهم کرد.
«قالَ اَبُوعَبْدِاللَّهِ الصَّادِقُ - علیهالسلام - مَنْ صامَ یَوْماً
فِى الْحَرِّ، فَاَصابَ ظَمَأً وَ کَّلَ اللَّهُ بِهِ اَلْفَ مَلَکٍ
یَمْسَحُونَ وَجْهَهُ، وَ یُبَشِّرُونَهُ، حتّى اِذا اَفْطَرَ، قالَ
اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: ما اَطْیَبَ ریحَکَ، یا مَلائِکَتى اِشْهَدُوا
اَنّى قَدْ غَفَرْتُ لَهُ»
امام صادق - علیهالسلام - فرمود: کسى که در روز گرمى روزهدار باشد، و
تشنه شود خداوند هزار فرشته را مأمور مىنماید خود را به صورت او بمالند و
تا هنگام افطار به او بشارت دهند: خداوند فرموده است چقدر بوى تو خوش است.
اى ملائکه من! شاهد باشید که من او را آمرزیدم.(21)
«انفاسکم فیه تسبیح»
نفسهاى شما در ماه مبارک رمضان به منزله تسبیح الهى است.
«دعائکم فیه مستجاب»
دعاهاى شما در ماه مبارک رمضان مستجاب است.
«فى خَبَرِ اَبى ذَرٍّ اَنَّهُ سَئَلَ النَّبِىُّ - صلىاللَّه علیه و آله
و سلم - مَا الصَّوْمُ؟ قالَ: فَرْضٌ مَجْزِىٌّ وَ عِنْدَ اللَّهِ
اَضْعافٌ کَثیرَةٌ»(22)
در روایت ابوذر آمده است که از رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم -
سئوال شد: روزه چیست؟ فرمود: واجبى است پاداش داده شده، و در نزد خداست
چندین برابر.
«عَلَیْکَ بِالصَّوْمِ، فَاِنَّهُ زَکاةُ الْبَدَنِ، وَ جُنَّةٌ لِاَهْلِهِ»(23)
بر تو باد به روزه؛ که آن (روزه) زکات بدن و سپرى براى اهل آن (روزهداران) است.
«کُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ هُوَ لَهُ غَیْرُ الصِّیامِ، هُوَلى، وَ اَنَا اُجْزى بِهِ»(24)
هر عمل فرزند آدم، براى اوست جز روزه که آن براى من است و من پاداش آن هستم (یا آنکه من پاداش آن را خواهم داد).
«إِنَّ لِلْجَنَّةِ باباً یُدْعَى الرَّیَّانُ لا یَدْخُلُ مِنْهُ اِلاَّ الصَّائِمُون»(25)
براى بهشت درى است که به ریّان خوانده مىشود که جز روزهداران از آن داخل نمىشوند.
«وَ لَخَلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ، اَطْیَبُ عِنْدَاللَّهِ عَزَّ وَ جَلِّ
مِنْ ریحِ الْمِسْکِ، وَالصَّائِمُ یَفْرَحُ بِفَرْحَتَیْن: حینَ یَفْطُرُ
فَیَطْعَمُ وَ یَشْرَبُ، وَ حینَ یَلْقانى فَاُدْخِلُهُ الْجَنَّةَ»(26)
بوى دهان روزهدار از بوى مشک نزد خداوند خوشتر است و شخص روزهدار دو
شادمانى دارد: یکى در وقت افطار که غذا خورده و آب مىآشامد و دوم در وقتى
که به ملاقات من آمده و من او را به بهشت وارد مىکنم.
«قالَ الصَّادِقُ - علیهالسلام - : اَفْضَلُ الْجِهادِ الصَّوْمُ فِى الْحَرِّ»(28)
«بُنِىَ الْاِسْلامُ عَلى خَمْسِ دَعائِمَ: عَلَى الصَّلوةِ وَ الزَّکوة
وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ وِلایَةِ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ، وَاْلائِمَّةِ
مِنْ وُلْدِهِ صَلواتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ»(29)
«ثَلاثَةٌ مِنْ رَوْحِ اللَّه: التَّهَجُّدُ مِنْ اللَّیْلِ بِالصَّلاةِ، وَلِقاءُ الْاِخْوانِ، وَ الصَّوْمُ»(30)
«الصَّوْمُ فِى الشِّتاءِ الْغَنیمَةُ الْبارِدَةُ»(31)
«یا اُسامَةُ عَلَیْکَ بِالصَّوْمِ، فِاَنَّهُ قُرْبَةً اِلىَ اللَّهِ»(32)
«وَ الصِّیامُ فِى الْهَواجِرِ»(33)
و روزه گرفتن در شدت گرما.
«ما مِنْ مُؤْمِنٍ یَصُومُ شَهْرَ رَمَضانَ اِحْتِساباً اِلاَّ اَوْجَبَ
اللَّهُ لَهُ سَبْعَ خِصالٍ: اَوَّلُها یَذُوبُ الْحَرامُ مِنْ جَسَدِهِ،
وَ الثَّانِیَةُ یَقْرُبُ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ الثَّالِثَةُ یَکُونُ
قَدْ کَفَرَ خَطیئَةَ اَبیهِ آدَمَ، وَ الرَّابِعَةُ یُهَوِّنُ اللَّهُ
عَلَیْهِ سَکَراتِ الْمَوْتِ وَ الْخامِسَةُ اَمانٌ مِنَ الْجُوعِ وَ
الْعَطَشِ یَوْمَ الْقِیمَةِ، وَ السَادِسَةُ یُعْطیهِ اللَّهُ بَراءَةً
مِنَ النَّارِ، وَ السَّابِعَةُ یُطْعِمُهُ اللَّهُ مِنْ طَیِّباتِ
الْجَنَّة»(34)
حرام از بدنش آب خواهد شد، کفاره اشتباه پدرش آدم خواهد بود، به حرمت خدا
نزدیک مىشود، سکرات مرگ بر او آسان مىگردد. امان از گرسنگى و تشنگى
قیامت خواهد بود، به او ورقه برائت از آتش داده خواهد شد، و او را از
پاکیزههاى بهشت اطعام دهند.
«یا جابِرُ هذا شَهْرُ رَمَضانَ مَنْ صامُ نَهارَهُ وَقامَ وِرْداً مِنْ
لَیْلِهِ، وَ عَفَّ بَطْنَهُ وَفَرْجَهُ، وَکَفَّ لِسانَهُ، خَرَجَ مِنْ
ذُنُوبِهِ کَخُرُوجِهِ مِنَ الشَّهْرِ فَقالَ جابِرُ: یا رَسُولَ اللَّه!
ما اَحْسَنُ هذَا الْحَدیثُ! فَقالَ رَسُولُ اللَّه - صلىاللَّه علیه و
آله و سلم - : یا جابِرُ و ما اَشَدُّ هذِهِ الشُرُوُط»!(35)
اى جابر! این ماه رمضان است، کسى که روزش را روزه بگیرد و شب را به عبادت
بسر برد و شکم و عورت خود را از حرام نگهدارى کند و زبانش را حفظ نماید،
از گناهانش بیرون مىرود همانگونه که از ماه رمضان خارج مىشود [و به ماه
شوال وارد مىشود].
جابر گفت: چه سخن زیبایى است! حضرت فرمود: اى جابر! چه شروط سختى!
«دعیتم فیه الى ضیافة اللَّه...»
در ماه رمضان به میهمانى خدا دعوت شدهاید.
«عَنْ حَمْزَةَ بْنِ مُحَمَّدٍ قالَ: کَتَبْتُ اِلى اَبى مُحَمَّدٍ
الْعَسْکَرِىِّ - علیهالسلام - لِمَ فَرَضَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ
الصِّیامَ؟ فَوَرَدَ فِى الْجَوابِ: لِیَجِدُ الْغَنِىُّ مَسَّ الْجُوعِ
فَیَمُنَّ عَلَى الْفَقیر»(36)
لِعرْفانِ مَسِّ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ، لِیَکُونَ الْعَبْدُ ذَلیلاً،
مُسْتَکیناً، مَأْجُوراً مُحْتَسِباً صابِراً، فَیَکُونَ ذلِکَ دَلیلاً
عَلى شَدائِدَ اْلاخِرَةِ، مَعَ ما فیهِ مِنَ اْلاِنْکِسارِ لَهُ عَنِ
الشَّهَواتِ واعِظاً لَهُ فِى الْعاجِلِ دَلیلاً عَلَى اْلأجِلِ ...».(37) 1. روزه تقاى و
خویشتندارى مىآورد که بزرگترین سجیه و بالاترین خُلق در انسان است و
باید گفت: صفتى است که در هر که پیدا شود، انسان کامل و محبوب خدا خواهد
گردید، و آثارى که بر تقوا بار مىشود، در نتیجه عائد روزهدار مىگردد.
این معنى از آیه مبارکه 183 سوره بقره استفاده مىشود.
2. یار و مددکار آدمى است همان گونه که در آیه شریفه آمده است:
3. صورت شیطان را سیاه مىکند آن طور که در روایت شریف رسیده است:
4. چنانکه از امام صادق - علیهالسلام - نقل شده که: پیغمبر اکرم -
صلىاللَّه علیه و آله و سلم - براى اصحاب خود بیان فرمود. بدن را پاک
خواهد کرد، و به آن رشد و نمو خواهد داد:
5. فرشتگان بر او درود فرستند و درود آنان استغفار است، چنانکه از رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - روایت شدهاست.
6. چنانکه از رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - نقل شده است:
7. فرشتگان او را دعا کنند، چنانکه از آن حضرت روایت شده، «إِنَّ اللَّهَ
وَ کَّلَ مَلائِکَةً بِالدُّعاءِ لِلصَّائِمینَ»(19) و در روایت دیگرى از
آنحضرت نقل شده:
8. فرشتگان، خود را بصورت او مىمالند و به او مژده مىدهند.
9. نفس روزهدار تسبیح است:
10. دعاى روزهدار مستجاب خواهد شد:
11. پاداش عمل او چندین برابر داده خواهد شد، چنانکه از پیامبر اکرم - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - این گونه روایت شده است:
12. سپر از عذاب و آتش و از خطرات دیگر است، چنانکه حضرت على - علیهالسلام - در وقت وفاتش، به فرزند گرامىاش سفارش فرمود:
13. پاداش آن با خود پروردگار است، چنانکه از پیامبراکرم - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - نقل شده که: خداى تبارک و تعالى فرمود:
14. یکى از درهاى بهشت، مخصوص روزهداران است، چنانکه از پیامبراکرم - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - نقل شده که:
15. دو شادمانى براى روزهدار است همانطور که در روایت آمده است:
16. موجب صحت بدن است چنانکه از پیامبر اکرم - صلىاللَّه علیه و آله و
سلم - روایت شدهاست. «صُومُوا تَصِحُّوا»(27) و از نظر اطباء هم ثابت
گردیده: روزه در سلامتى بدن، اثر بخصوصى دارد، و نود درصد امراض را از این
راه معالجه مىنمایند.
17. روزه گرفتن در فصل گرما، بالاترین جهاد است.
18. زیر بنا و اساس اسلام است، چنانکه از امام صادق - علیهالسلام - روایت
شده: اسلام بر پنج پایه و ستون نهاده شده: بر نماز و زکات و روزه و حج و
ولایت امیرالمؤمنین و ائمه از فرزندان او - علیهمالسلام -
19. رحمت خدا و توفیق و فرج اوست که بسبب آن، حیات انسانى حاصل گردد،
چنانکه از امام صادق - علیهالسلام - روایت شده: سه چیز از روح اللَّه
است: بیدارى شب به نماز، ملاقات برادران، و روزه.
20. روزه در زمستان، غنیمتى لذتبخش و بىرنج و زحمت است، چنانکه از پیامبر اکرم - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - روایت شدهاست.
21. وسیله قرب به خداست، چنانکه در وصیت رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - به اسامة بن زید دیده مىشود.
22. یکى از هفت چیزى است که از سوابق ایمان است، چنانکه از حضرت على -
علیهالسلام - روایت شده: هفت چیز از اولیات ایمان است (یعنى نخست به آنها
سفارش شده) به آنها چنگ بزنید ... تا آنجا که مىگوید:
23 تا 29. چنانکه از روایت معاویة بن عمار استفاده مىشود: پیامبراکرم -
صلىاللَّه علیه و آله و سلم - در پاسخ به سؤالات یهودى، پاداش روزهدار
ماه رمضان را چنین بیان فرمود:
30. در صورتى که شرائط را مراعات کند و روزه خواص را بگیرد، از گناهان
بیرون آید مثل روزى که از مادر متولد گشته است، چنانکه از پیامبر اکرم -
صلىاللَّه علیه و آله و سلم - نقل شده است:
31. روزهدار مهمان خدا است :
32. عواطف انسانى را تهییج مىکند؛ مالدار را بیدار کرده؛ غنى و ثروتمند
بیاد فقیر و درمانده مىافتد و گرسنگى و زحمت و رنج و محرومیت او را در
زندگى لمس مىنماید، پس بر فقیر محبت کرده و به او رسیدگى مىنماید و این
مطلب در روایت امام حسن عسکرى - علیهالسلام - در بیان فلسفه روزه آمده
است:
33. آدمى بیاد قیامت مىافتد و لذا در خطبه رسول خدا - صلىاللَّه علیه و
آله و سلم - سفارش مىفرماید که: از گرسنگى و تشنگى خود گرسنگى و تشنگى
روز قیامت را بیاد آورید که چنین عملى در پاکى، ایمان و تقواى روزهدار
بسیار مؤثّر است و اگر کسى قیامت را در حقیقت پیش چشمش مجسم سازد، انسان
شایستهاى خواهد گردید و از امام رضا - علیهالسلام - از فلسفه روزه سئوال
شد و آن حضرت فرمود:
محققین علم اخلاق روزه را به سه مرتبه درجه بندى کردهاند:
روزه
عموم عبارت است از حفظ شکم و شهوت از خوردن و آشامیدن و بهرهگیرى از
غریزه جنسى و رعایت آداب ظاهرى یعنى رعایت همان مسائلى که در
توضیحالمسائلها بیان شده است.
پیامبر اکرم - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - مىفرماید:
«اِنَّ اَیْسَرَ مَاافْتَرَضَ اللَّه عَلى الصَّائِمِ فى صِیامِهِ تَرْکُ الطَّعامِ وَالشَّرابِ»(38)
به راستى آسانترین چیزى که بر روزهدار واجب شده است اینکه از خوردنىها و آشامیدنىها اجتناب کند.
روزه خصوص و خواص عبارت است از حفظ زبان، گوش، چشم، دست و پا و سایر اعضا و جوارح از گناهان و افطار آن به انجام گناه است.
حضرت صادق - علیهالسلام - فرمودند:
«اِذا صُمْتَ فَلْیَصُمْ سَمْعُکَ وَ بَصَرُکَ وَ فَرْجُکَ وَ لِسانُکَ وَ
تَغُضُّ بَصَرَکَ عَمَّا لا یَحِلُّ النَّظَرَ اِلَیْهِ، وَالسَّمْعَ
عَمَّا لا یَحِلُّ اسْتِماعُهُ اِلَیْهِ وَاللِّسانَ مِنَالْکِذْبِ
وَالْفُحْشِ»(39)
هرگاه روزه گرفتى پس باید گوش، چشم، فرج و زبانت روزه باشند و نگاهت را از
چیزهایى که نگاه به آنها جایز نیست حفظ کنى و گوشت را از آنچه شنیدنش
جایز نیست، محافظت نمایى و زبانت را از دروغ و فحش حفظ کنى.
و
آن روزه قلب از هموم دنیویّه و افکار پست و نگهدارى او از ماسوى اللَّه
است و افطار آن به توجه به غیر خداوند؛ یعنى توجه به دنیا و متاع آن مگر
دنیایى که مقدمه دین باشد که اینگونه دنیا زاد و توشه آخرت است. البته
اینگونه روزه مخصوص به انبیا و صدیقین و مقرّبین است.
حضرت على - علیهالسلام - مىفرماید:
«صَوْمُ الْقَلْبِ خَیْرٌ مِنْ صِیامِ اللِّسانِ وَ صَوْمُ اللِّسانِ خَیْرٌ مِنْ صِیامِ الْبَطْنِ»(40)
روزه دل با ارزشتر از روزه زبان (اعضاء و جوارح است و روزه زبان (اعضاء و جوارح) برتر از روزه شکم است.
البته هر سه قسم روزه، اسقاط تکلیف خواهد نمود، اما روزهاى که روزهدار
از آن سود مىبرد، و بوسیله آن بدرجاتى مىرسد، و خداوند بزرگ، پاداش آن
خواهد گردید و امکان دارد در همین دنیا پرده حجاب از روى چشم او برداشته
شود و عالمى را ببیند که چشمى، آن را ندیده و گوشى، آن را نشنیده و به دل
احدى، خطور نکرده، قسم سوم است.
مصطفى ابراهیمى مازندرانى
------------------------------------
پى نوشت :
1ـ آل عمران, 178.
2ـ متن خطبه مقام معظم رهبرى در نماز جمعه
تهران در تاریخ 77/10/18 بیستم ماه مبارک
رمضان.
3ـ در مقاله اى تحت عنوان ((على (ع) و
کارگزاران ناصالح)) به این شخصیت پرداخته
شده است.
4ـ اعراف, 33.
5ـ در این گفتار متن عربى عباراتى که معظم
له از غیر معصوم نقل کرده اند حذف و به
ترجمه اکتفا شده است.
6ـ صحیفه جامعه سجادیه دعاى / 155.
7ـ بحار, ج 93, ص 347.
8ـ بحار, ج 93, ص 346.
9ـ وسایل الشیعه, ج 6, ص 174.
10ـ تهذیب الاحکام, ج 4, ص 152.
11ـ وسایل الشیعه, ج 7, ص 227.
12ـ مستدرک الوسایل, ج 7, ص 429.
13ـ همان, ص 446.
14ـ الاقبال بالاعمال الحسنه (اقبال سید
بن طاووس) باب 3 فصل 4.
15ـ لسان العرب, ج 1 و مفردات راغب واژه
((برک)) ومجمع البیان, ج 2, ص 477.
16ـ لسان العرب, ج 1.
17ـ مفردات راغب.
18- لسان العرب, ج 1.
19ـ مفردات راغب.
20ـ آل عمران, 96.
21ـ اسرا, 1.
22ـ دخان, 3.
23ـ مریم, 31.
24ـ صافات, 113.
25ـ ق, 9.
26ـ مومنون, 14.
27ـ حجر, 29.
28ـ بقره, 183.
29ـ واین حقیقیت با مدد و توفیق الهى پس
از بیان همه ى ویژگیها و اوصاف ماه مبارک
کاملا آشکار خواهد شد.
30ـ کافى ج 2, ص 451.
31ـ وسائل الشیعه, ج 6, ص 176.
32ـ امالى صدوق, ص 249.
33ـ صحیفه جامعه سجادیه, دعا 142 و اقبال
سید بن طاووس, باب 34.