یکى از روشهاى مهم تربیتى که مورد تأکید
اسلام بوده و اکنون مورد توجه روانشناسان واقع شده است «روش الگویى» است؛
یعنى الگوپذیرى از بزرگان در شئون مختلف زندگى.
قرآن مجید پیامبر
گرامى اسلام صلى الله علیه وآله وسلم را بهترین الگو و اسوه معرفى نموده و
همگان را به پیروى از آن حضرت فرا خوانده است؛ آنجا که مىفرماید:
«لقد کان لکم فى رسول اللَّه اسوة حسنة لمن کان یرجو اللَّه و الیوم الآخر و ذکر اللَّه کثیراً»(1)
در زندگى رسول خدا سرمشق نیکویى براى شما است؛ براى آنها که به [رحمت] خدا و روز رستاخیز امید دارند و خدا را بسیار یاد مىکنند.
از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود:
من دوست ندارم مسلمانى بمیرد، مگر اینکه تمام آداب و سنن رسول خدا صلى
الله علیه وآله وسلم را، ولو یکبار هم شده، انجام داده باشد.(2)
مپندار سعدى که راه صفا
توان رفت جز در پى مصطفى
در کنار بررسى احادیث نبوى و فرمایشات معصومین علیهم السلام، لازم است که
سیره عملى آن بزرگواران نیز در ماه مبارک رمضان مورد توجه قرار گیرد. در
این نوشتار، سعى شده است که به طور اجمال، گوشه هایى از سیره معصومین
علیهم السلام در ماه مبارک رمضان، که در کتب روایى و نیز سیره بزرگان آمده
است، مطرح گردد. امیدواریم روزه داران سختکوش، بویژه نسل جوان که در پى
شناخت الگوها مىباشند، در تأسى از سالکان الى اللَّه موفق باشند!
ائمه معصومین علیهم السلام مشتاق فرا رسیدن ماه ضیافت اللَّه بودند. خلف ابن ایوب عامرى مىگوید:
هرگاه ماه رمضان فرا مىرسید، رنگ پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم تغییر
مىکرد، بیشتر به نماز مىایستاد و در دعا، ابتهال و تضرع و زارى
مىنمود.(3)
درجه عشق و علاقه امام سجاد علیه السلام به این ماه پر برکت، از وداع
سوزناک آن حضرت روشن مىشود. آن حضرت در دعاى وداع، به پیشگاه حضرت حق عرض
مىکند:
«ثم قد فارقنا عند تمام وقته و انقطاع مدته و وفاء عدده فنحن مودعوه»
این ماه پس از آنکه تمام شد، از ما مفارقت کرد و ما را تنها گذاشت و ما آن را وداع مىکنیم.
اما، وداع آن حضرت یک وداع معمولى و تشریفاتى نیست، بلکه وداع با دوست
عزیزى است که جدا شدن از او بسیار سخت و طاقت فرسا است. از این رو،
بلافاصله مىگوید:
«وداع من عز فراقه علینا».
ما کسى را وداع مىکنیم که فراقش بر ما گران و سخت است.
در فرازى دیگر، امام سجاد علیه السلام شدت عشق و علاقه خود را در قالب
کلمه حرص، که به معناى میل شدید است، بیان مىکنند. این همان حرص معنوى
است که اولیاى الهى نسبت به امور اخروى داشتهاند. از این رو، عرض مىکند:
«السلام علیک ما کان أحرصنا بالأمس علیک و اشد شوقنا غدا الیک»
سلام بر تو، اى ماهى که نسبت به آمدن آن حریص بودیم (لحظه شمارى مىکردیم) و در آینده، مشتاق آمدن آن هستیم!
اشتیاق آن حضرت به ماه مبارک رمضان به حدى است که خروج از ماه را مصیبت
مىداند و جبران آن را از خداوند طلب مىکند؛ آنجا که عرض مىکند:
«اللهم صل على محمد و آله و اجبر مصیبتنا بشهرنا»(4)
خدایا، بر محمد و آلش درود فرست و مصیبت و اندوه ما را در از دست دادن این ماه جبران کن.
امامان معصوم علیهم السلام ماه مبارک را بهترین فرصت مىدانستند و نهایت
استفاده را از آن مىبردند. از این رو، امام سجاد علیه السلام در دعاى خود
مىگوید:
«و أربحنا أفضل أرباح العالمین»(5)
سودى که در این ماه بردیم، برترین سودهاى جهانیان است.
بر این اساس، حضرات معصومین علیهم السلام پس از حلول ماه رمضان، به کسب
آمادگى جسمى و روحى مردم تأکید مىورزیدند. نمونه آن سخن امام رضا علیه
السلام، در آخرین جمعه ماه شعبان، به اباصلت است:
اى اباصلت، بیشتر روزهاى ماه شعبان گذشت و این آخرین جمعه آن است. تقصیرات
خود را در آنچه از آن گذشته جبران نما و به چیزى که به تو سود مىرساند
روى آور. دعا و استغفار و تلاوت قرآن بسیار نما و از گناهان خود نزد خدا
توبه کن تا ماه خدا به سوى تو رو آورد در حالى که براى خداوند عزوجل خالص
شده باشى، و هیچ امانتى بر گردنت نباشد، جز آنکه ادا نموده باشى، و در دلت
کینه مؤمنى نباشد، مگر آنکه از دل خارج کرده باشى، و هیچ گناهى نباشد، جز
آنکه از دل زدوده باشى. از خدا بترس... و در باقیمانده این ماه، زیاد بگو:
خدایا، اگر در آنچه که از ماه شعبان گذشته مرا نیامرزیدى، پس در ما بقى آن
بیامرز.(6)
سالکان الى اللَّه ماه مبارک را فرصتى استثنایى مىدانستند و آن را آغاز
سال خود قرار مىدادند. از ابن طاووس نقل شده است که مىفرماید:
عدهاى اول سالشان اول فروردین است. مثل یک نوجوان که تلاش مىکند اول
فروردین لباس نو در بر کند. درختها هم اول سالشان فروردین است که لباسهاى
نو و تازه در بر مىکنند. یک کشاورز اول سالش اول پاییز است که درآمد
مزرعه را حساب مىکند. تاجرى که کارگاه تولیدى دارد هم اول سالى را براى
خود تعیین مىکند. اما آنها که اهل سیر و سلوکند، اول سالشان ماه مبارک
رمضان است و حسابها را از ماه مبارک تا ماه مبارک بعدى بررسى مىکنند.(7)
براى
ورود در هر مهمانى و ضیافتى انجام مقدماتى لازم است که از جمله آنها،
نظافت بدن و آرایش ظاهرى است. از آنجا که روزهدار در ماه مبارک رمضان به
یک ضیافت معنوى دعوت شده است، طبیعى است که مقدماتش نیز باید متناسب با آن
باشد. از این رو، در سیره پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم و پیشوایان دین،
در موقع رؤیت هلال ماه رمضان دعاهایى دیده مىشود. امام باقر علیه السلام
مىفرماید:
رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم هرگاه هلال ماه رمضان
را رؤیت مىفرمود رو به قبله مىایستاد و مىگفت: «اللهم أهله علینا
بالأمن و الایمان و السلامة و الاسلام و العافیة المجللة و الرزق الواسع و
دفع الأسقام و تلاوة القرآن و العون على الصلاة و الصیام. اللهم سلمنا
لشهر رمضان و سلمه لنا و تسلمه منا حتى ینقضى شهر رمضان و قد غفرت لنا»(8)
خدایا، این ماه را با امنیت و سلامت و اسلام و عافیت تمام و روزى وسیع و
رفع بیمارىها و تلاوت قرآن و توفیق در نماز و روزه بر ما وارد کن. ما را
براى ماه رمضان و این ماه را براى ما سالم گردان تا ماه رمضان تمام گردد
در حالى که ما را آمرزیدهاى!
این عمل را نباید کوچک و ناچیز پنداشت و به آسانى از کنار آن گذشت، چون
رؤیت هلال و دعاى مذکور، علاوه بر داشتن آثار اعتقادى، مىتواند در تلقین
و حفظ روحیه و ایجاد انگیزه نقش اساسى داشته باشد.
یکى
از اعمالى که در ماه مبارک رمضان مورد توجه پیشوایان دین قرار گرفته،
قرائت قرآن است. تا جایى که پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله وسلم تلاوت یک
آیه از قرآن در ماه مبارک را برابر با ختم قرآن در ماههاى دیگر
مىدانند.(9)
على بن مغیره مىگوید:
خدمت حضرت موسى بن جعفر
علیه السلام رسیدم و عرضه داشتم: پدرم از جدّت در مورد ختم قرآن در هر شب
سؤال نمود. آن حضرت جواب داد: در ماه رمضان، به هر اندازه که مىتوانى
انجام بده. از آن پس، پدرم در ماه رمضان چهل مرتبه ختم قرآن مىنمود. من
هم بعد از پدرم چنین مىکنم، گاهى زیادتر و گاهى کمتر؛ بستگى به کار و
حوصلهام دارد. وقتى روز [عید ] فطر مىشود؛ براى رسول خدا صلى الله علیه
وآله وسلم یک ختم، براى فاطمه علیها السلام یک ختم و براى هر کدام از ائمه
علیهم السلام یک ختم و براى شما هم یک ختم قرآن مىکنم؛ پاداش من چیست؟
حضرت فرمود: پاداش تو این است که در روز قیامت با آنان خواهى بود. گفتم:
اللَّه اکبر! آیا چنین خواهد شد؟ سه بار فرمود: بلى.(10)
وهب بن حفص مىگوید:
از امام صادق علیه السلام پرسیدم: انسان در چه مدت قرآن را ختم مىکند؟
حضرت فرمود: در شش روز و بالاتر. گفتم: در ماه رمضان، در چه مدت قرآن را
ختم نماییم؟ حضرت فرمود: در سه روز و بالاتر.(11)
ماه رمضان، بهار قرآن است و قرآن، بهار قلبهاست. امام باقر علیه السلام مىفرماید:
«لکل شىء ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان»(12)
براى هر چیزى بهارى است و بهار قرآن ماه رمضان است.
خداوند، در این ماه، نعمتى به نام قرآن به انسانها هدیه کرده است. عظمت
این ماه به نزول قرآن کریم است، لذا شایسته است از این فرصت استفاده کافى
نماییم، چنانکه بزرگان ما چنین مىکردند.
همه مىدانیم که بنیانگذار جمهورى اسلامى، امام خمینى قدس سره، ملاقاتهاى
خود را در ماه مبارک رمضان لغو مىکردند. یکى از اطرافیان امام قدس سره در
این باره مىگوید:
سرّ اینکه امام قدس سره، ملاقاتهاى خودشان را در ماه مبارک رمضان تعطیل
مىکردند، این بود که بیشتر به دعا و قرآن و خلاصه به خودشان برسند و
مىفرمودند: خود ماه رمضان کارى است.(13)
امام قدس سره، وقتى در نجف بودند، در ماه رمضان هر روز ده جزء قرآن
مىخواندند؛ یعنى هر سه روز یک مرتبه قرآن را ختم مىکردند. بعضیها خوشحال
بودند که در این ماه دو دوره قرآن را خواندهاند، ولى بعد متوجه شدند که
امام ده - یازده دور قرآن را در طول این ماه شریف خواندهاند.(14)
صدقه و انفاق، در ماه مبارک رمضان، از جایگاه خاصى در سیره معصومین علیهم السلام برخوردار است. ابن عباس مىگوید:
بخشندهترین افراد رسول اکرم صلى الله علیه وآله وسلم بود و آن حضرت بیشترین جود و کرم را در ماه رمضان داشتند.(15)
در مورد امام سجاد علیه السلام گفتهاند: هرگاه ماه رمضان مىرسید، آن حضرت هر روز درهمى صدقه مىداد و مىفرمود:
امیدوارم که شب قدر را دریابم و از آن بهره گیرم.(16)
عبداللَّه بن مسعود روایت مىکند:
شبى رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم از نماز عشاء فارغ شد. مردى از میان
صفوف برخاست و گفت: اى مهاجران و انصار، مردى غریبم و قدرت هیچ کارى را
ندارم. به من غذایى بدهید! رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم گفت: اى
فقیر، ذکر غریب مکن که دلم را اندوهگین ساختى. بعد از آن فرمود: غریبان
چهار قسماند: مسجدى که به آن نروند و در آن نماز نخوانند؛ قرآنى که آن را
تلاوت نکنند؛ عالمى که در میان جماعتى باشد و از او مسایل دینى سؤال
ننمایند؛ اسیران مسلمانى که در میان کفار باشند. سپس فرمود: چه کسى غذاى
این مرد را تأمین مىکند تا خدا او را در فردوس اعلى جا دهد؟ على علیه
السلام برخاست و دست سائل را گرفت و به حجره فاطمه زهرا علیها السلام برد
و گفت: اى دختر رسول خدا، در کار این میهمان نظرى کن. زهرا علیها السلام
فرمود: در خانه طعام اندکى موجود است. حسن و حسین گرسنهاند و شما روزه
دارید و آن طعام هم تنها براى یک نفر کفایت مىکند. فرمود: آن را حاضر کن.
فاطمه علیها السلام طعام را آورد. امام على علیه السلام آن را نزد میهمان
نهاد و با خود گفت: اگر از طعام بخورم، براى میهمان کافى نیست و اگر
نخورم، سبب خجالتش مىشود! پس به سوى چراغ رفت و وانمود کرد که آن را درست
مىکند، اما چراغ را خاموش کرد. وقتى آن مرد غذا مىخورد، حضرت هم دهانش
را مىجنباند تا او تصور کند که غذا مىخورد تا آنکه از غذا خوردن فارغ
شد. آن گاه فاطمه علیها السلام چراغ آورد، اما طعام همچنان باقى بود! على
علیه السلام فرمود: اى مرد، چرا طعام خود را نخوردى؟ گفت: سیر شدم! پس از
آن، على علیه السلام، فاطمه علیها السلام، حسن و حسین علیهما السلام، فضه
و حتى همسایگان هم از آن طعام خوردند، اما تمام نشد.(17)
هر چند در این روایت از ماه رمضان سخنى به میان نیامده است، اما مىتواند توجه امام را به فقرا، در حالت روزه، بازگو نماید.
ابن عباس مىگوید:
ماه رمضان که فرا مىرسید، رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم هر اسیرى را آزاد مىکرد و به هر فقیر و نیازمندى کمک مىنمود.(18)
باید بدانیم که هر چه احساس همدردى با فقرا و نیازمندان در ما تقویت گردد،
در حقیقت به فلسفه روزه نزدیکتر شدهایم. امام رضا علیه السلام
فرمودهاند:
«علة الصوم لعرفان مس الجوع و العطش»(19)
علت روزه گرفتن آن است که گرسنگى و تشنگى شناخته شود و احساس گردد.
یکى
از آداب مهم ماه مبارک رمضان دعا و نیایش و تضرع به ساحت قدس الهى است، تا
جایى که براى هر شب و روز این ماه دعاهایى وارد شده است که مهمترین آنها
دعاى ابوحمزه ثمالى است.
اهمیت این موضوع، از ورود دعاهاى مختلف در
شرایط و حالات و زمانهاى مختلف نیز فهمیده مىشود؛ مانند دعاى رؤیت هلال،
دعاى پس از نمازهاى واجب و مستحب، دعاى افطار، دعاى سحر، دعاى وداع و غیره.
سیره معصومین علیهم السلام این بود که با دعا به استقبال ماه مبارک
مىرفتند و با دعا آن را وداع مىگفتند. رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم
مىفرماید:
«رمضان شهر اللَّه تبارک و تعالى استکثروا فیه من التهلیل و التکبیر و التحمید و التمجید و التسبیح و هو ربیع الفقراء».(20)
ماه رمضان، ماه خداوند تبارک و تعالى است. در این ماه، تکبیر و ثنا و ستایش و تسبیح بسیار بگویید که این ماه، بهار فقرا است.
امام على علیه السلام مىفرماید:
«علیکم فى شهر رمضان بکثرة الاستغفار و الدعاء. فأما الدعاء فیدفع عنکم به البلاء و أما الاستغفار فتمحى به ذنوبکم»(21)
در ماه رمضان بسیار استغفار کنید و فراوان دعا کنید، زیرا دعا بلا را از شما دفع مىکند و استغفار گناهانتان را محو مىسازد.
بهترین
فرصت براى دعا و نیایش وقت ملکوتى سحر است. امامان معصوم علیهم السلام و
بزرگان در سحرهاى ماه مبارک رمضان به راز و نیاز با بىنیاز هستى
مىپرداختند که در این باره مىتوان به دعاى پر رمز و راز سَحَر از امام
باقر علیه السلام و دعاى عارفانه ابوحمزه ثمالى از امام سجاد علیه السلام
اشاره کرد.
امام باقر علیه السلام در مورد اهمیت دعاى سحر مىفرماید:
اگر مردم عظمت این دعا را در نزد خدا بدانند و از اجابت سریع آن آگاه باشند، خود را براى آن به کشتن مىدهند، گرچه با شمشیر باشد.
آن حضرت اسم اعظم خدا را در متن این دعا مىداند و از آن به عنوان «رمز
بزرگ» یاد مىنماید و خواستار کتمانش از نامحرمانى چون منافقان، دروغگویان
و منکران مىگردد.(22)
علماى ربانى نیز، به پیروى از معصومین علیهم السلام، سحرهاى ماه رمضان را
غنیمت شمرده و آن را با دعا و نماز و یاد خدا سپرى مىکردند. مىگویند که
مرحوم آیتاللَّه سیدمحمدباقر درچهاى - استاد آیتاللَّه بروجردى - در
قنوت نماز شب خود دعاى ابوحمزه ثمالى را ایستاده مىخواند.(23) فرزند امام
خمینى قدس سره مىگوید:
شبى در ماه رمضان، در پشت بام خوابیده بودم. خانه ایشان یک خانه کوچک 45
مترى در همسایگى ما بود. دیدم صدایى مىآید. بلند شدم و متوجه شدم که
آقاست که در تاریکى نماز مىخواند. دستهایش را به آسمان دراز کرده و گریه
مىکند. برنامه عبادى ایشان در ماه رمضان این بود که شب تا صبح نماز و دعا
مىخواندند و بعد از نماز صبح و مقدارى استراحت، صبح زود براى کارهایشان
آماده بودند.(24)
علامه طباطبایى قدس سره نیز شبهاى ماه رمضان را تا صبح بیدار بود. مقدارى
مطالعه مىکرد و بقیه را به دعا و قرائت قرآن و نماز و اذکار مشغول
بود.(25)
دلا بسوز که سوز تو کارها بکند
نماز نیمه شبى دفع صد بلا بکند
عتاب یار پرى چهره عاشقانه بکش
که یک کرشمه تلافى صد جفا بکند
زملک تا ملکوتش حجاب بردارند
هر آن که خدمت جام جهان نما بکند
حافظ
مرحوم شیخ عباس قمى قدس سره در شرح حال آقا سید صدرالدین عاملى اصفهانى مىنویسد:
نقل شده است که شبى از شبهاى ماه رمضان، ایشان به حرم امیرالمؤمنین علیه
السلام رفت و بعد از زیارت، پشت سر مقدس نشست و شروع کرد به خواندن دعاى
ابوحمزه. وقتى به جمله «الهى لا تؤدبنى بعقوبتک»(26) رسید، گریه امانش را
برید و پیوسته این جمله را تکرار مىکرد و گریه مىکرد تا غش کرد و او را
از حرم مطهر بیرون آوردند.
هر چه به آخر ماه مبارک رمضان نزدیکتر مىشویم، آتش شور و عشق اولیاى الهى نسبت به این دریاى معنویت، شعلهورتر مىگردد.
از روایات معصومین علیهم السلام استفاده مىشود که شب آخر ماه از ویژگىهاى خاصى برخوردار است. امام باقر علیه السلام مىفرماید:
شب آخر ماه رمضان که فرا مىرسد، فرشتگان ندا مىدهند: مژده باد بر شما
بندگان خدا! به راستى که خداوند گناهان شما را آمرزیده و توبه شما را
پذیرفت. پس ببینید که از این به بعد چگونه خواهید بود؟
محمد بن عجلان مىگوید:
از امام صادق علیه السلام شنیدم که مىفرمود: وقتى ماه رمضان مىشد، على
بن الحسین علیه السلام هیچ غلام و کنیزى را مؤاخذه نمىکرد، و اگر عمل
خلافى انجام مىدادند آن را مىنوشت. وقتى شب آخر ماه رمضان مىرسید، همه
را فرا مىخواند و جایى جمع مىفرمود. آن گاه نوشته را بیرون مىآورد و
خلافکاریهاى آنها را متذکر مىشد و از همه اقرار مىگرفت. سپس بر مىخاست
و مىفرمود که همه بلند بگویند: اى على بن الحسین، همان طور که تو اعمال
ما را بر شمردى، پروردگارت نیز آنچه را تو انجام دادهاى به حساب آورده و
نوشتهاى دارد که به حق علیه تو سخن مىگوید. هیچ عمل کوچک و بزرگى را از
آنچه به جا آوردهاى فروگذار نکرده و به حساب مىآورد. تو آنچه را که در
نزد اوست، خواهى یافت، همان طور که ما اعمال خود را در نزد تو یافتهایم.
پس، از ما بگذر و عفو نما. چنانکه دوستدارى او از تو درگذرد، تو هم از ما
درگذر که او را بخشنده و مهربان و آمرزنده خواهى یافت. اى على بن الحسین،
ذلت خود را در برابر پروردگار حاکم عادل به یادآور که به اندازه خردلى ظلم
نخواهد کرد و هر عملى را به جا خواهد آورد. از ما درگذر و عفو نما تا
خداوند هم از تو بگذرد!
در این هنگام، گریهها شروع مىشد و مناجات با خدا به میان مىآمد، تا
آنکه حضرت آنها را مىبوسید و مىفرمود: از شما درگذشتم. آیا شما هم از من
درگذشتید؟ آیا از من راضى شدید؟ همه مىگفتند: اى آقاى ما، ما از تو
درگذشتیم! تو به ما بدى نکردى! آن گاه حضرت مىفرمود که همه بگویند:
«اللهم اعف عن على بن الحسین کما عفى عنا فاعتقه من النار کما اعتق رقابنا
من الرق» خدایا على بن الحسین را عفو نما، همان طور که او ما را عفو کرد.
او را از آتش آزاد کن، چنانکه او ما را از بردگى آزاد کرد. و خود حضرت
فرمود: «اللهم آمین رب العالمین»(27) و همه را آزاد مىنمود.