قال رسول اللَّه - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - :
«لَوْ عَلمْتُمْ مَا لَکُمْ فِى رَمَضانَ لَزِدْتُمِ للَّه شُکْراً»(1)
رسولخدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - فرمود: اگر مىدانستید ماه رمضان
چه فوائدى براى شما دارد هر چه بیشتر به شکر خداوند مىپرداختید.
قال رسول اللَّه - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - :
«رَمَضانُ شَهْرُ اللَّه وَ هُوَ رَبیعُ الْفُقَراءِ»(2)
رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - فرمود: رمضان ماه خدا و بهار فقراء است.
قال رسول اللَّه - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - :
«أَوّلُ شَهْرِ رَمْضانَ رَحْمةٌ وَ وَسَطُهُ مَغْفِرَةٌ وَ آخِرُهُ عِتْقٌ مِنَ النَّارِ»(3)
رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - فرمود: اول رمضان رحمت و وسط و میانش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم است.
قال الباقر - علیهالسلام - :
«شَهْرُ رَمَضانَ شَهْرُ اللَّهِ وَ الصَّائِمُونَ فِیهِ أضْیافُ اللَّهِ وَ أَهْلُ کِرامَتِهِ»(4)
امام باقر - علیهالسلام - فرمود: ماه رمضان ماه خدا و روزهداران مهمانان الهى و مورد تکریم بارى تعالى هستند.
قال رسول اللَّه - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - :
«إذا جَاء رَمَضانَ فُتِحَتْ أبْوابُ الجَنَّةِ وَ غُلِّقَتْ أبْوابُ النَّارِ»(5)
رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - فرمود: با حلول ماه رمضان درهاى بهشت باز و درهاى جهنم بسته مىشوند.
قال رسول اللَّه - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - :
«مَنْ لَمْ یُغْفَرْ فِى شَهْرِ رَمَضانَ فَفِى أَىِّ شَهْرٍ یُغْفَرُ لَه»(6)
رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - فرمود: اگر کسى در ماه رمضان آمرزیده نشود پس در چه ماهى آمرزیده خواهد شد؟!
رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - فرمود :
«اِنَّ الْجَنَّةَ لَتُنْجَدُ وَ تُزَیَّنُ مِنَ الْحَوْلِ اِلى الْحَوْلِ، لِدُخُولِ شَهْر رَمَضانَ»(7)
رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - فرمود: بهشت در طول سال فقط براى حلول ماه رمضان آذینبندى مىشود.
قال الباقر - علیهالسلام - :
«لِکُلِ شَىءٍ رَبیعٌ وَ رَبیعُ الْقُرانِ شَهْرُ رَمَضانَ»(8)
امام باقر - علیهالسلام - فرمود: براى هر چیز بهارى است و بهار قرآن ماه رمضان مىباشد.
قال رسول اللَّه - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - :
«شَهْرُ رَمَضانَ شَهْرٌ فَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیْکُمْ
صِیامَهُ فَمَن صَامَه إِیماناً وَ احْتِسابَاً خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ
کَیَوم وَ لَدَتْهُ أمُّه»(9)
رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - فرمود: ماه رمضان ماه وجوب روزه
است و کسى که با ایمان و اخلاص به وظائف روزهدارى عمل کند از گناهانش
همانند روز ولادت - که هیچ گناهى بر او نیست - پاک خواهد شد.
قال رسول اللَّه - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - :
«شَهْرُ رَمَضانَ یُکَفِّرُ مَا بَیْنَ یَدَیْهِ إِلَى شَهْرِ رَمَضانَ الْمُقبلْ»(10)
رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - فرمود: ماه رمضان زمینه آمرزش گناهان ما بین خود و رمضان آینده را فراهم مىکند.
قال على - علیهالسلام - :
«شَهْرُ رَمَضانَ شَهْرُ اللَّهِ وَ شَعْبانُ شَهْرُ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَجَبُ شَهْرى»(11)
على - علیهالسلام - فرمود: ماه رمضان ماه خدا و ماه شعبان ماه رسولخدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - و رجب ماه من است.
قال رسول اللَّه - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - :
«لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ ما فى رَمَضانَ، لَوَدَّ اَنْ یَکُونَ رَمَضانُ سنةً»(12)
رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - فرمود: اگر بنده ویژگىها و
امتیازات ماه رمضان را مىدانست دوست مىداشت رمضان یک سال باشد.
رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - فرمود :
«اِنَّ أبْوابَ السَّماءِ تُفْتَحُ فى اَوَّلِ لَیْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضانَ وَ لا تُغْلَقُ اِلى آخَرِ لَیْلَةٍ مِنْهُ.(13)
رسولخدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - فرمود: درهاى آسمان در اولین شب
رمضان باز و این درهاى رحمت تا شب آخر رمضان بسته نخواهد شد.
آیات
بسیارى در قرآن، بر لزوم روزه و فوائد آن نازل گردیده، چنانکه روایات
فراوانى در خصوص آن از خاندان عصمت و طهارت - علیهم افضل صلوات المصلین -،
وارد شده که از بررسى همه آنها، ارزش و اهمیت روزه و فوائد و لزوم آن
استفاده مىشود - و اگر فائدهاى برآن مترتب نبود جز فرمانبردارى از مولاى
حقیقى، و خداى بزرگ، براى ما کفایت مىنمود:
«استعینوا بالصّبر و الصّلوة»(14)
با صبر (روزه) و نماز از خدا کمک بگیرید.
«الصَّومُ یُسَوِّدُ وُجْهَهُ»(15)
روزه شیطان را رسوا مىکند.
«وَ لِکُلِّ شَىْءٍ زَکوةٌ، وَ زَکوةُ الْأَبْدانِ الصِّیامُ»(16)
براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزهدارى است.
«ما مِنْ صائِمٍ یَحْضُرُ قَوْماً یَطْعَمُونَ اِلاَّ سَبَّحَتْ
اَعْضاؤُهُ، وَ کانَتْ صَلاةُ الْمَلائکَةِ عَلَیْهِ، وَکانَتْ صَلاتُهُمْ
لَهُ اسْتِغْفاراً»(17)
روزهدارى نیست که نزد گروهى حاضر شود که مشغول صرف غذا هستند مگر اینکه
اعضاى او تسبیح مىکنند و ملائکه بر او درود مىفرستند و درود ملائکه بر
او استغفار براى او است.
«الصَّائِمُ فى عِبادَةِ اللَّهِ، وَ إِنْ کانَ نائِماً عَلى فِراشِهِ، مالَمْ یَغْتَبْ مُسْلِماً»(18)
روزهدار در عبادت خداست - گر چه خواب باشد، - تا زمانى که غیبت مسلمانى را نکند.
«اَخْبرَنى جِبْرَئیلُ عَنْ رَبّى اَنَّهُ قالَ: ما اَمَرْتُ اَحَداً مِنْ
مَلائِکَتى اَنْ یَسْتَغْفِرُوا لِاَحدٍ مِنْ خَلْقى اِلاَّ اسْتَجَبْتُ
لَهُمْ فیه»(20)
جبرئیل مرا از پروردگارم خبر داد: من احدى از فرشتگانم را فرمان ندادم که
براى فردى از مخلوقم طلب آمرزش کنند، مگر آنکه آن را اجابت خواهم کرد.
«قالَ اَبُوعَبْدِاللَّهِ الصَّادِقُ - علیهالسلام - مَنْ صامَ یَوْماً
فِى الْحَرِّ، فَاَصابَ ظَمَأً وَ کَّلَ اللَّهُ بِهِ اَلْفَ مَلَکٍ
یَمْسَحُونَ وَجْهَهُ، وَ یُبَشِّرُونَهُ، حتّى اِذا اَفْطَرَ، قالَ
اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: ما اَطْیَبَ ریحَکَ، یا مَلائِکَتى اِشْهَدُوا
اَنّى قَدْ غَفَرْتُ لَهُ»
امام صادق - علیهالسلام - فرمود: کسى که در روز گرمى روزهدار باشد، و
تشنه شود خداوند هزار فرشته را مأمور مىنماید خود را به صورت او بمالند و
تا هنگام افطار به او بشارت دهند: خداوند فرموده است چقدر بوى تو خوش است.
اى ملائکه من! شاهد باشید که من او را آمرزیدم.(21)
«انفاسکم فیه تسبیح»
نفسهاى شما در ماه مبارک رمضان به منزله تسبیح الهى است.
«دعائکم فیه مستجاب»
دعاهاى شما در ماه مبارک رمضان مستجاب است.
«فى خَبَرِ اَبى ذَرٍّ اَنَّهُ سَئَلَ النَّبِىُّ - صلىاللَّه علیه و آله
و سلم - مَا الصَّوْمُ؟ قالَ: فَرْضٌ مَجْزِىٌّ وَ عِنْدَ اللَّهِ
اَضْعافٌ کَثیرَةٌ»(22)
در روایت ابوذر آمده است که از رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم -
سئوال شد: روزه چیست؟ فرمود: واجبى است پاداش داده شده، و در نزد خداست
چندین برابر.
«عَلَیْکَ بِالصَّوْمِ، فَاِنَّهُ زَکاةُ الْبَدَنِ، وَ جُنَّةٌ لِاَهْلِهِ»(23)
بر تو باد به روزه؛ که آن (روزه) زکات بدن و سپرى براى اهل آن (روزهداران) است.
«کُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ هُوَ لَهُ غَیْرُ الصِّیامِ، هُوَلى، وَ اَنَا اُجْزى بِهِ»(24)
هر عمل فرزند آدم، براى اوست جز روزه که آن براى من است و من پاداش آن هستم (یا آنکه من پاداش آن را خواهم داد).
«إِنَّ لِلْجَنَّةِ باباً یُدْعَى الرَّیَّانُ لا یَدْخُلُ مِنْهُ اِلاَّ الصَّائِمُون»(25)
براى بهشت درى است که به ریّان خوانده مىشود که جز روزهداران از آن داخل نمىشوند.
«وَ لَخَلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ، اَطْیَبُ عِنْدَاللَّهِ عَزَّ وَ جَلِّ
مِنْ ریحِ الْمِسْکِ، وَالصَّائِمُ یَفْرَحُ بِفَرْحَتَیْن: حینَ یَفْطُرُ
فَیَطْعَمُ وَ یَشْرَبُ، وَ حینَ یَلْقانى فَاُدْخِلُهُ الْجَنَّةَ»(26)
بوى دهان روزهدار از بوى مشک نزد خداوند خوشتر است و شخص روزهدار دو
شادمانى دارد: یکى در وقت افطار که غذا خورده و آب مىآشامد و دوم در وقتى
که به ملاقات من آمده و من او را به بهشت وارد مىکنم.
«قالَ الصَّادِقُ - علیهالسلام - : اَفْضَلُ الْجِهادِ الصَّوْمُ فِى الْحَرِّ»(28)
«بُنِىَ الْاِسْلامُ عَلى خَمْسِ دَعائِمَ: عَلَى الصَّلوةِ وَ الزَّکوة
وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ وِلایَةِ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ، وَاْلائِمَّةِ
مِنْ وُلْدِهِ صَلواتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ»(29)
«ثَلاثَةٌ مِنْ رَوْحِ اللَّه: التَّهَجُّدُ مِنْ اللَّیْلِ بِالصَّلاةِ، وَلِقاءُ الْاِخْوانِ، وَ الصَّوْمُ»(30)
«الصَّوْمُ فِى الشِّتاءِ الْغَنیمَةُ الْبارِدَةُ»(31)
«یا اُسامَةُ عَلَیْکَ بِالصَّوْمِ، فِاَنَّهُ قُرْبَةً اِلىَ اللَّهِ»(32)
«وَ الصِّیامُ فِى الْهَواجِرِ»(33)
و روزه گرفتن در شدت گرما.
«ما مِنْ مُؤْمِنٍ یَصُومُ شَهْرَ رَمَضانَ اِحْتِساباً اِلاَّ اَوْجَبَ
اللَّهُ لَهُ سَبْعَ خِصالٍ: اَوَّلُها یَذُوبُ الْحَرامُ مِنْ جَسَدِهِ،
وَ الثَّانِیَةُ یَقْرُبُ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ الثَّالِثَةُ یَکُونُ
قَدْ کَفَرَ خَطیئَةَ اَبیهِ آدَمَ، وَ الرَّابِعَةُ یُهَوِّنُ اللَّهُ
عَلَیْهِ سَکَراتِ الْمَوْتِ وَ الْخامِسَةُ اَمانٌ مِنَ الْجُوعِ وَ
الْعَطَشِ یَوْمَ الْقِیمَةِ، وَ السَادِسَةُ یُعْطیهِ اللَّهُ بَراءَةً
مِنَ النَّارِ، وَ السَّابِعَةُ یُطْعِمُهُ اللَّهُ مِنْ طَیِّباتِ
الْجَنَّة»(34)
حرام از بدنش آب خواهد شد، کفاره اشتباه پدرش آدم خواهد بود، به حرمت خدا
نزدیک مىشود، سکرات مرگ بر او آسان مىگردد. امان از گرسنگى و تشنگى
قیامت خواهد بود، به او ورقه برائت از آتش داده خواهد شد، و او را از
پاکیزههاى بهشت اطعام دهند.
«یا جابِرُ هذا شَهْرُ رَمَضانَ مَنْ صامُ نَهارَهُ وَقامَ وِرْداً مِنْ
لَیْلِهِ، وَ عَفَّ بَطْنَهُ وَفَرْجَهُ، وَکَفَّ لِسانَهُ، خَرَجَ مِنْ
ذُنُوبِهِ کَخُرُوجِهِ مِنَ الشَّهْرِ فَقالَ جابِرُ: یا رَسُولَ اللَّه!
ما اَحْسَنُ هذَا الْحَدیثُ! فَقالَ رَسُولُ اللَّه - صلىاللَّه علیه و
آله و سلم - : یا جابِرُ و ما اَشَدُّ هذِهِ الشُرُوُط»!(35)
اى جابر! این ماه رمضان است، کسى که روزش را روزه بگیرد و شب را به عبادت
بسر برد و شکم و عورت خود را از حرام نگهدارى کند و زبانش را حفظ نماید،
از گناهانش بیرون مىرود همانگونه که از ماه رمضان خارج مىشود [و به ماه
شوال وارد مىشود].
جابر گفت: چه سخن زیبایى است! حضرت فرمود: اى جابر! چه شروط سختى!
«دعیتم فیه الى ضیافة اللَّه...»
در ماه رمضان به میهمانى خدا دعوت شدهاید.
«عَنْ حَمْزَةَ بْنِ مُحَمَّدٍ قالَ: کَتَبْتُ اِلى اَبى مُحَمَّدٍ
الْعَسْکَرِىِّ - علیهالسلام - لِمَ فَرَضَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ
الصِّیامَ؟ فَوَرَدَ فِى الْجَوابِ: لِیَجِدُ الْغَنِىُّ مَسَّ الْجُوعِ
فَیَمُنَّ عَلَى الْفَقیر»(36)
لِعرْفانِ مَسِّ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ، لِیَکُونَ الْعَبْدُ ذَلیلاً،
مُسْتَکیناً، مَأْجُوراً مُحْتَسِباً صابِراً، فَیَکُونَ ذلِکَ دَلیلاً
عَلى شَدائِدَ اْلاخِرَةِ، مَعَ ما فیهِ مِنَ اْلاِنْکِسارِ لَهُ عَنِ
الشَّهَواتِ واعِظاً لَهُ فِى الْعاجِلِ دَلیلاً عَلَى اْلأجِلِ ...».(37) 1. روزه تقاى و
خویشتندارى مىآورد که بزرگترین سجیه و بالاترین خُلق در انسان است و
باید گفت: صفتى است که در هر که پیدا شود، انسان کامل و محبوب خدا خواهد
گردید، و آثارى که بر تقوا بار مىشود، در نتیجه عائد روزهدار مىگردد.
این معنى از آیه مبارکه 183 سوره بقره استفاده مىشود.
2. یار و مددکار آدمى است همان گونه که در آیه شریفه آمده است:
3. صورت شیطان را سیاه مىکند آن طور که در روایت شریف رسیده است:
4. چنانکه از امام صادق - علیهالسلام - نقل شده که: پیغمبر اکرم -
صلىاللَّه علیه و آله و سلم - براى اصحاب خود بیان فرمود. بدن را پاک
خواهد کرد، و به آن رشد و نمو خواهد داد:
5. فرشتگان بر او درود فرستند و درود آنان استغفار است، چنانکه از رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - روایت شدهاست.
6. چنانکه از رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - نقل شده است:
7. فرشتگان او را دعا کنند، چنانکه از آن حضرت روایت شده، «إِنَّ اللَّهَ
وَ کَّلَ مَلائِکَةً بِالدُّعاءِ لِلصَّائِمینَ»(19) و در روایت دیگرى از
آنحضرت نقل شده:
8. فرشتگان، خود را بصورت او مىمالند و به او مژده مىدهند.
9. نفس روزهدار تسبیح است:
10. دعاى روزهدار مستجاب خواهد شد:
11. پاداش عمل او چندین برابر داده خواهد شد، چنانکه از پیامبر اکرم - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - این گونه روایت شده است:
12. سپر از عذاب و آتش و از خطرات دیگر است، چنانکه حضرت على - علیهالسلام - در وقت وفاتش، به فرزند گرامىاش سفارش فرمود:
13. پاداش آن با خود پروردگار است، چنانکه از پیامبراکرم - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - نقل شده که: خداى تبارک و تعالى فرمود:
14. یکى از درهاى بهشت، مخصوص روزهداران است، چنانکه از پیامبراکرم - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - نقل شده که:
15. دو شادمانى براى روزهدار است همانطور که در روایت آمده است:
16. موجب صحت بدن است چنانکه از پیامبر اکرم - صلىاللَّه علیه و آله و
سلم - روایت شدهاست. «صُومُوا تَصِحُّوا»(27) و از نظر اطباء هم ثابت
گردیده: روزه در سلامتى بدن، اثر بخصوصى دارد، و نود درصد امراض را از این
راه معالجه مىنمایند.
17. روزه گرفتن در فصل گرما، بالاترین جهاد است.
18. زیر بنا و اساس اسلام است، چنانکه از امام صادق - علیهالسلام - روایت
شده: اسلام بر پنج پایه و ستون نهاده شده: بر نماز و زکات و روزه و حج و
ولایت امیرالمؤمنین و ائمه از فرزندان او - علیهمالسلام -
19. رحمت خدا و توفیق و فرج اوست که بسبب آن، حیات انسانى حاصل گردد،
چنانکه از امام صادق - علیهالسلام - روایت شده: سه چیز از روح اللَّه
است: بیدارى شب به نماز، ملاقات برادران، و روزه.
20. روزه در زمستان، غنیمتى لذتبخش و بىرنج و زحمت است، چنانکه از پیامبر اکرم - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - روایت شدهاست.
21. وسیله قرب به خداست، چنانکه در وصیت رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - به اسامة بن زید دیده مىشود.
22. یکى از هفت چیزى است که از سوابق ایمان است، چنانکه از حضرت على -
علیهالسلام - روایت شده: هفت چیز از اولیات ایمان است (یعنى نخست به آنها
سفارش شده) به آنها چنگ بزنید ... تا آنجا که مىگوید:
23 تا 29. چنانکه از روایت معاویة بن عمار استفاده مىشود: پیامبراکرم -
صلىاللَّه علیه و آله و سلم - در پاسخ به سؤالات یهودى، پاداش روزهدار
ماه رمضان را چنین بیان فرمود:
30. در صورتى که شرائط را مراعات کند و روزه خواص را بگیرد، از گناهان
بیرون آید مثل روزى که از مادر متولد گشته است، چنانکه از پیامبر اکرم -
صلىاللَّه علیه و آله و سلم - نقل شده است:
31. روزهدار مهمان خدا است :
32. عواطف انسانى را تهییج مىکند؛ مالدار را بیدار کرده؛ غنى و ثروتمند
بیاد فقیر و درمانده مىافتد و گرسنگى و زحمت و رنج و محرومیت او را در
زندگى لمس مىنماید، پس بر فقیر محبت کرده و به او رسیدگى مىنماید و این
مطلب در روایت امام حسن عسکرى - علیهالسلام - در بیان فلسفه روزه آمده
است:
33. آدمى بیاد قیامت مىافتد و لذا در خطبه رسول خدا - صلىاللَّه علیه و
آله و سلم - سفارش مىفرماید که: از گرسنگى و تشنگى خود گرسنگى و تشنگى
روز قیامت را بیاد آورید که چنین عملى در پاکى، ایمان و تقواى روزهدار
بسیار مؤثّر است و اگر کسى قیامت را در حقیقت پیش چشمش مجسم سازد، انسان
شایستهاى خواهد گردید و از امام رضا - علیهالسلام - از فلسفه روزه سئوال
شد و آن حضرت فرمود:
محققین علم اخلاق روزه را به سه مرتبه درجه بندى کردهاند:
روزه
عموم عبارت است از حفظ شکم و شهوت از خوردن و آشامیدن و بهرهگیرى از
غریزه جنسى و رعایت آداب ظاهرى یعنى رعایت همان مسائلى که در
توضیحالمسائلها بیان شده است.
پیامبر اکرم - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - مىفرماید:
«اِنَّ اَیْسَرَ مَاافْتَرَضَ اللَّه عَلى الصَّائِمِ فى صِیامِهِ تَرْکُ الطَّعامِ وَالشَّرابِ»(38)
به راستى آسانترین چیزى که بر روزهدار واجب شده است اینکه از خوردنىها و آشامیدنىها اجتناب کند.
روزه خصوص و خواص عبارت است از حفظ زبان، گوش، چشم، دست و پا و سایر اعضا و جوارح از گناهان و افطار آن به انجام گناه است.
حضرت صادق - علیهالسلام - فرمودند:
«اِذا صُمْتَ فَلْیَصُمْ سَمْعُکَ وَ بَصَرُکَ وَ فَرْجُکَ وَ لِسانُکَ وَ
تَغُضُّ بَصَرَکَ عَمَّا لا یَحِلُّ النَّظَرَ اِلَیْهِ، وَالسَّمْعَ
عَمَّا لا یَحِلُّ اسْتِماعُهُ اِلَیْهِ وَاللِّسانَ مِنَالْکِذْبِ
وَالْفُحْشِ»(39)
هرگاه روزه گرفتى پس باید گوش، چشم، فرج و زبانت روزه باشند و نگاهت را از
چیزهایى که نگاه به آنها جایز نیست حفظ کنى و گوشت را از آنچه شنیدنش
جایز نیست، محافظت نمایى و زبانت را از دروغ و فحش حفظ کنى.
و
آن روزه قلب از هموم دنیویّه و افکار پست و نگهدارى او از ماسوى اللَّه
است و افطار آن به توجه به غیر خداوند؛ یعنى توجه به دنیا و متاع آن مگر
دنیایى که مقدمه دین باشد که اینگونه دنیا زاد و توشه آخرت است. البته
اینگونه روزه مخصوص به انبیا و صدیقین و مقرّبین است.
حضرت على - علیهالسلام - مىفرماید:
«صَوْمُ الْقَلْبِ خَیْرٌ مِنْ صِیامِ اللِّسانِ وَ صَوْمُ اللِّسانِ خَیْرٌ مِنْ صِیامِ الْبَطْنِ»(40)
روزه دل با ارزشتر از روزه زبان (اعضاء و جوارح است و روزه زبان (اعضاء و جوارح) برتر از روزه شکم است.
البته هر سه قسم روزه، اسقاط تکلیف خواهد نمود، اما روزهاى که روزهدار
از آن سود مىبرد، و بوسیله آن بدرجاتى مىرسد، و خداوند بزرگ، پاداش آن
خواهد گردید و امکان دارد در همین دنیا پرده حجاب از روى چشم او برداشته
شود و عالمى را ببیند که چشمى، آن را ندیده و گوشى، آن را نشنیده و به دل
احدى، خطور نکرده، قسم سوم است.