بخش خبري : وزير خارجه كشورمان تلاش آمريكا براي فروش ميلياردها دلار سلاح و نشر سناريوهاي وهمي در منطقه را اقدامي بي ثمر و سوداگرايانه دانست و هدف از آنرا ممانعت از ورشكستي كمپانيهاي اسلحه سازي آمريكا قلمداد كرد.
منوچهر متكي افزود : دولتمردان كاخ سفيد كه برخي از آنها از سهامداران عمده شركتهاي بزرگ تسليحاتي هستند درصددند در اواخر دوره صدارت با سواستفاده از موقعيت خود و ايجاد جو رواني وواهي سود و منافع سرشار را نصيب صاحبان بنگاههاي وابسته كرده و پيامدهاي آن را براي ثبات و امنيت منطقه به ارمغان آورند.
آقاي متكي با اشاره به سابقه و هوشياري كشورها و ملتهاي منطقه تصريح كرد : كشورها و ملتهاي منطقه در پرتو اشتراكات تاريخي و پيوندهاي ناگسستني فرهنگي و ديني سالها است در كنار هم در تفاهم و همزيستي بسر برده و سياستهاي تشنج زا و وارداتي از سوي قدرتهاي فرامنطقه اي هرگز نمي تواند پيوندهاي مستحكم مردم منطقه را تضعيف سازد.
وي خاطرنشان ساخت : آمريكا به خوبي مي داند مشكل خاورميانه حمايت يك سويه و ناعادلانه از رژيم صهيونيستي و حمايت آن كشور از سياستهاي جنگ افروزانه و توسعه طلبانه اين رژيم غاصب است .
وزير خارجه كشورمان افزود : حمايت آمريكا از رژيم اشغالگر در تجاوز سال گذشته به لبنان را سند گويا و شفافي از راهبردهاي نامناسب آمريكا در خاورميانه قلمداد كرد و گفت : اين گونه رويكردها صلاحيت آمريكا را در برگزاري كنفرانس صلح به شدت مخدوش ساخته و اتخاذ رويه هاي تكراري و بي نتيجه قبلي نومحافظه كاران آمريكا در اشاعه بدخواهي و فتنه انگيزي در بين كشورهاي منطقه و دوست هرگز نمي تواند باعث نشر اختلاف و تشتت در منطقه گردد.
متكي جمهوري اسلامي ايران را قرباني اقدامات ترويستي دانست و با اشاره به نقش برجسته جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با تروريزم گفت : طرح سناريوهاي بي پايه و خيال پردازانه براي كشورهاي منطقه كمكي به صلح و ثبات نخواهد كرد و نمي تواند بر روابط حسنه و علايق متين ملتها و كشورهاي منطقه اثر سوئي بگذارد.


دسته ها :
پنج شنبه یازدهم 5 1386
X