حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي به مناسبت آغاز سال نو، سال1386راسال اتّحاد ملی وانسجام اسلامی نام‌گذاري كردند و افزودند: آرزو و اميد همه ايرانيان " استقلال ملي، عزت ملي و رفاه عمومي ملت " است.

متن كامل بيانات نوروزي معظم له از اين قرار است :
عيد نوروز و فرا رسيدن سال نو شمسي را به همه هم‌ميهنان عزيزمان تبريك عرض مي‌كنم، همچنين به همه ايرانيان در سراسر عالم و در هر جاي دنيا زندگي مي‌كنند و نيز به همه ملت‌هايي كه نوروز را گرامي مي‌دارند، بطور خاص تبريك عرض مي‌كنم به خانواده‌هاي معظم شهيدان عزيزمان و به جانبازان و خانواده‌هاي آنها و به همه ايثارگران و فعالان عرصه حيات ملت ايران .

عيد نوروز سر آغاز طراوت طبيعت و جوان شدن جهان است. تازه شدن فضاي زندگي طبيعي انسان. و چه نيكوست كه همراه با طراوت جهان، جان و دل انسان هم طراوت پيدا كند.

طراوت جان و دل با ذكر خدا، با درخواست كمك از پروردگار، با روياندن نهال خيرخواهي و نيك خواهي براي همه برادران و خواهرانمان و براي همه بشريت. رسم نوروز در درون خود زيبايي‌هاي زيادي را دارد.

علاوه بر اينكه در هر نقطه، ايرانيان اين لحظه تحويل را با نام خدا و با درخواست تحول اساسي در زندگي خود آغاز مي‌كنند، يكي از زيباترين رسمهاي موجود در عيد نوروز، رسم ديد و بازديد و صله ارحام و مستحكم كردن روابط و پيوندهاي عاطفي ميان افراد جامعه است.

اين را اگر مقايسه كنيم با بعضي از جشن‌هاي ملي ملتهاي ديگر كه همراه با كارهاي غيراخلاقي و به دور از اين ارتباطات عاطفي است، آن وقت در مي‌يابيم كه جشن ملي ما ايرانيان با آغاز سال نو ما علاوه بر تقارن با بهار طبيعت كه يك امتيازي است، چه خصوصيات نجيبانه و مهربانانه‌اي در خود دارد.

شادي دلها، لبخند و تبريك و خوش آمدگويي به يكديگر و پي گرفتن روابط انساني و نو كردن محيط زندگي، از رسوم بسيار خوب و مطلوبي است كه ايرانيان از گذشته تا امروز به آن پايبند بوده‌اند و اينها همه مورد تاييد آيين مقدس اسلام و شرع اسلامي است.

نگاهي به سال ‪ ۸۵‬داريم كه منقضي مي‌شود و نگاهي به سال ‪ ۸۶‬كه از اين لحظات آغاز مي‌شود.

سال ‪ ۸۵‬متبرك بود به نام مبارك پيامبر اعظم (ص) و از آغاز تا انجام آن مشحون از ذكر آن بزرگوار و تلاش براي معرفت بيشتر نسبت به پيامبر گرامي و خصوصيات زندگي آن بزرگوار و حالات و درسها و آموزه‌هاي آن پيامبر عظيم الشان، البته جا براي معرفت پيامبر بسيار باز هم گسترده است و همه سالهاي ما در واقع سال پيامبر اعظم است.

سال ‪ ۸۵‬مثل همه سالهاي ديگر و مثل همه زندگي انسان از حوادث گوناگون، از تلخي‌ها و شيريني‌ها، از شادي‌ها و غم‌ها آكنده بود. همه زندگي هم اينجور است. اما در يك نگاه جمع بندي شده من مي‌توانم با اطمينان اين را به ملت عزيزمان عرض كنم كه در سال ‪ ۸۵‬موفقيت‌هاي ملت ايران بيش از تلخي‌ها و ناكامي‌ها بود، پيشرفتهاي ما بيش از توقف‌ها و سكونهاي ما بود. شاديهاي حوادث بيش از تلخي‌ها بود. در عرصه داخلي تلاشهاي متراكم براي پيشرفت كشور در همه جا ديده شد. تصميم‌هاي بجا و خوب از سوي مسوولان و تحرك عمومي در اين زمينه‌ها تحرك مطلوبي بود در سخنراني انشاالله در اين زمينه توضيحات بيشتري را عرض خواهم كرد به ملت عزيز.

در عرصه بين‌المللي و سياسي جهاني هم پيشرفت‌هاي نظام جمهوري اسلامي ايران پيشرفت‌هاي چشمگيري بود ملت ما و كشور ما به بركت نظام جمهوري اسلامي در دنيا سرافراز شد، ابهت ملي ما و نگاه مهربانانه مردم ما نسبت به ملتهاي جهان و ملتهاي مسلمان در همه حوادث آشكار شد، عزم راسخ ملي ما در زمينه‌هاي علمي در تحرك اقتصادي براي ديگران تا حدود بسياري روشن شد و ما در مسايل داخلي و مسايل خارجي بحمدالله پيشرفت‌هاي زيادي داشتيم.

در سال ‪ ۸۶‬ادامه حركت ملي ما بايد يك ادامه متناسب با نيازهاي ملت ما باشد. اين يك حقيقتي است كه ملت ايران بر اثر تسلط قدرت‌هاي طاغوتي و قدرتهاي فاسد و دولتهاي وابسته يا بي‌كفايت در طول دهها سال شايد نزديك به ‪ ۲۰۰‬سال ملت ما دچار عقب ماندگي‌هاي زيادي در عرصه‌هاي گوناگون بوده ‌است.

امروز كه ملت ايران به بركت اسلام و نظام جمهوري اسلامي به خودآگاهي و اعتماد به نفس دست يافته است، بايد ما اين فاصله‌هاي طولاني را با سرعت طي كنيم،
ما فاصله‌هاي بسيار زيادي با آنچه كه شان ايران سربلند و پر افتخار است داريم،اين فاصله‌ها جز با همت بلند، جز با اميد بي‌پايان و جز با تلاش همه جانبه ملي ميسر نخواهد شد.

ملت ما هدف روشني دارد، هدف بزرگ ملي ما استقلال ملي عزت ملي و رفاه عمومي ملت است، همه اينها به بركت اسلام و ايمان اسلامي تحقق يافتني است،ما اين را تجربه كرديم دريافتيم ملت ما ظرفيت بسيار زيادي براي‌ پيمودن راههاي دشوار به‌سوي آينده‌هاي محبوب و مطلوب دارد.

ظرفيت ملي ما اگر بطور كامل و همه جانبه مورد استفاده قرار بگيرد بدون ترديد ملت ايران خواهد توانست به همه اميدها و آرزوهاي خود دست پيدا كند.

تحرك ملت ايران به بركت اسلام آغاز شد و اين بيداري و اين اميد و اين اعتماد به نفس روز به روز تا به امروز بيشتر شد و ما هر سالي كه نو مي شود بايد عزم خود را نو كنيم و پا را در ميدانهاي تازه‌تري بگذاريم.

بديهي است كه يك ملت زنده با چالشها مواجهه است و چالش‌ها لازمه زنده بودن است. هر موجود زنده‌اي بايد هزينه زنده‌بودن خود را بپردازد تا بتواند به اهداف خود دست پيدا كند. زنده بودن همراه با چالشها است همراه با مانع هاست، از مانع‌ها بايد عبور كرد احيانا همراه با دشمني‌هاست، براي دشمني‌ها بايد تدبير و انديشه راسخ داشت عزم قوي را بايد دستمايه اين حركت كرد ملت ايران نيازمند اين عزم ملي است كه تا امروز هم اين عزم را نشان داده است و روز به روز بايد پايه‌هاي اين عزم مستحكم‌تر بشود.

با نگاه به حوادث جهاني و مسايل جهاني به روشني در مي‌يابيم كه دشمنان ملت ايران درصدد آنند كه با ملت ايران از دو وسيله استفاده كنند و دشمني خود را از دو راه با ملت ايران به تحقق برسانند.

آنچه كه امروز در دنيا محسوس است اين است كه يكي ايجاد تفرقه در ميان صفوف ملت، از بين بردن يكپارچگي ملت ايران و از دست ملت ايران اين نيروي عظيم وحدت را ربودن و آنها را به اختلافات داخلي سرگرم كردن و دمي ايجاد مشكلات اقتصادي و تلاش براي توقف ملت ايران در زمينه‌هاي گوناگون سازندگي كشور بود و رفاه عمومي خود.

اين دو چيزي است كه در نقشه‌هاي كوتاه مدت و ميان مدت دشمنان ما بطور محسوس وجود دارد، اگر خود آنها هم بر زبان نياورده بودند قابل حدس بود ولي دشمنان ما خودشان هم به هر دو نكته اعتراف كردند.

در سال ‪ ۸۶‬هم در زمينه تلاش اقتصادي بايد همه نيروها، نيروهاي ملي، نيروهاي معتقد به آرمانهاي بلند ملت ايران، مسوولان كشور، جوانان پر نشاط دست بدست هم بدهند و تلاش كنند، ميدان براي تلاش اقتصادي گسترده است، بخصوص با ابلاغ سياستهاي اصل ‪ ۴۴‬قانون اساسي و آنچه كه به مسوولان توصيه شد و به آنها تاكيد شد و آنها هم عزم خودشان را نسبت به اين قضيه ابراز كردند، ميدان تلاش اقتصادي براي مردم گشوده است و راهها باز است.

مسوولان بايد براي مردم تشريح كنند امكانهايي را كه در اختيار مردم وجود دارد و خودشان هم بايد تلاش كنند. كشور ما ظرفيت اقتصادي بسيار زيادي دارد و مي‌توان براي بناي يك جامعه برخوردار از رفاه تلاش كرد و كار كرد.

مساله دوم، مساله اتحاد عمومي مردم است، دشمنان با تبليغات خود يا جنگ رواني خود با تلاش‌هاي موذيانه گوناگون خود سعي مي‌كنند بين ملت ايران و صفوف ملت ايران اختلاف بياندازند،به بهانه قوميت، به بهانه مذهب، به بهانه گرايشهاي صنفي وحدت كلمه ملت را از بين ببرند.

علاوه بر اين در سطح دنياي اسلام هم يك تلاش وسيع عميقي از سوي دشمن محسوس است، براي اينكه ميان ملت ايران و جوامع گوناگون مسلمان ديگر فاصله بياندازند، اختلاف مذهبي را بزرگ كنند، جنگ شيعه و سني در هر نقطه‌اي از دنيا كه ممكن باشد بوجود بياورند و عظمت ملت و ابهت ملت ايران را در ميان ملتهاي ديگر كه روز به روز بحمدالله تا امروز بيشتر شده است، را از بين ببرند.

ملت ما بايد هوشيار باشد، تلاش براي سازندگي كشور و عمده‌تر از آن و مهمتر از آن تلاش براي اتحاد كلمه و يكپارچگي ملي و اتحاد امت اسلامي.

عاقلانه، هوشيارانه، خردمندانه و مدبرانه بايستي اين اتحاد را حفظ كرد و روز به روز تقويت كرد. من به همين جهت اهميت مي‌دهم به مساله اتحاد كلمه ملت مان، به نظر من امسال سال اتحاد ملي و انسجام اسلامي است.

يعني در درون ملت ما اتحاد كلمه همه احاد ملت و قوميت‌هاي گوناگون و مذاهب گوناگون و اصناف گوناگون ملي و در سطح بين‌المللي انسجام ميان همه مسلمانان و روابط برادرانه ميان آحاد امت اسلامي از مذاهب گوناگون و وحدت كلمه آنها. امروز عظمت اسلام هم وابسته به استقلال ملتها است و به عزم راسخ ملتها است و ملت مسلمان ايران در اين راه تاكنون بحمدالله پرچمدار بوده است و پرچمدار هم خواهد بود.

از خداوند متعال براي روح ملكوتي امام بزرگوارمان كه اين راه را به روي ما گشود، طلب آمرزش و تعالي درجات مي‌كنيم و اميدوارم ملت ايران در اين راه موفق و مويد باشند.

والسلام عليكم و رحمت الله و بركات


دسته ها :
چهارشنبه بیست و یکم 4 1385
X