با تسليم شدن هواپيماربايان همه مسافران و خدمه هواپيماي ربوده شده شركت « اطلس جت » تركيه آزاد شدند.
به گزارش شبكه هاي تلويزيوني تركيه هواپيماربايان كليه مسافران و خدمه را آزاد كردند و دو هواپيماربا نيز تسليم نيروهاي امنيتي فرودگاه آنتاليا شدند.
هواپيماي ربوده شده كه حامل 136 مسافر و چهار خدمه و دو خلبان بود صبح ديروز از فرودگاه « ارجان » بخش ترك نشين به مقصد اسلامبول به پرواز در آمده بود.
گزارش رسانه هاي تركيه از هواپيماي ربوده شده اين كشور حاكي است كه دو خلبان هواپيما به محض فرود در فرودگاه آنتاليا از طريق پنجره كابين خلبان گريختند.
سرنشينان هواپيماي ربوده شده شركت هواپيمايي « اطلس جت » تركيه بعد از فرود هواپيما در فرودگاه آنتاليا هنگامي كه هواپيماربايان قصد داشتند زنان وكودكان را آزاد كنند با هجوم به درها و گشودن و شكستن درهاي هواپيما نيز درهاي خروج اضطراري گريختند.
در مورد اين هواپيماربايي و ربايندگان و اهداف و خواست هاي آنان تاكنون اطلاعات رسمي از منابع دولتي و امنيتي منتشر نشده است .
شبكه هاي خبري تركيه به نقل از برخي مسافران هواپيما كه موفق به فرار شده اند گزارش دادند كه هواپيماربايان به زبان هاي عربي تركي و انگليسي ضعيف تكلم و خود را از اعضاي سازمان القاعده معرفي كردند.
به گفته شبكه الجزيره يكي از هواپيماربايان تبعه تركيه و ديگري فلسطيني بوده است .
رد پاي شبكه تروريستي القاعده كه دست پرورده آمريكاست در اكثر رويدادهاي تروريستي با هدف ايجاد خلل در امنيت جهاني مشاهده مي شود.
به ادعاي شبكه تلويزيوني « ان .تي .وي » تركيه هواپيماربايان خواهان عزيمت به تهران بودند ولي بااعلام خلبان مبني بر كافي نبودن سوخت هواپيما در آنتاليا به زمين نشست .
« اطلس جت » توسط سازمان هاي جاسوسي غرب ربوده شد
يك عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس گفت : هواپيماي شركت « اطلس جت » طي نقشه مشترك دستگاههاي جاسوسي كشورهاي غربي ربوده شده است تا با فرود اين هواپيما در ايران كشور ما را متهم به حمايت از تروريسم كنند.
علي زادسر در گفت و گو با خبرگزاري فارس افزود : دستگاههاي جاسوسي سيا اينتلجنت سرويس و موساد براي اينكه چهره واقعي سپاه پاسداران را مخدوش كنند اين هواپيما ربايي را طراحي كرده اند.
وي ادامه داد : در حال حاضر استكبار به سركردگي آمريكا تصميم گرفته است نام مقدس سپاه پاسداران را در ليست تروريست هاي جهاني قرار دهد ومسئولين بايد به همين دليل هوشيارانه مراقب توطئه هاي غرب باشند.
زادسر ادامه داد : هواپيماربايان براي منحرف كردن افكار جهانيان ايران را پناهنگاه خود اعلام كردند تا چهره كشور ما را در جهان به عنوان پناهگاه تروريست ها نمايش دهند.
هواپيماربايان اهل سوريه و تركيه بودند
شبكه هاي خبري « سي .ان .ان » تركيه و « ان .تي .وي » اعلام كردند هواپيماربايان خطوط هوايي تركيه بر خلاف آنچه قبلا ادعا كرده بودند هيچ گونه بمبي در اختيار نداشتند. وزير كشور تركيه نيز تابعيت اين دو هواپيما ربا را تركيه اي و و سوريه اي اعلام كرد.
در گزارش اين شبكه هاي خبري آمده است : پليس تنها مقداري خاك در بسته اي كه هواپيماربايان با خود حمل مي كردند و مدعي بودند كه يك بمب است پيداكردند. عثمان گونش وزير كشور تركيه اعلام كرد اين افراد از اتباع تركيه و سوريه مي باشند.
در اين حال يك مقام بلند پايه شركت هواپيمايي « اطلس جت » تركيه بعد از تسليم شدن هواپيماربايان گفت : « خروج دو خلبان هواپيما از كابين خلبان قبل از خروج مسافران با هماهنگي و برنامه ريزي مقامات امنيتي بوده است . »
« تونجاي دوغان آي » بعد از تسليم هواپيماربايان در گفتگوي زنده با شبكه هاي تلويزيوني تركيه با اعلام اين مطلب گفت : « انتقادهاي جاري از خلبانان در ترك هواپيما قبل از خروج مسافران از هواپيما بي مورد است چرا كه اين اقدام خلبانان با هماهنگي مسئولان امنيتي صورت گرفته است . »
« دوغان آي » با اشاره به خروج خودسرانه مسافران از هواپيما با استفاده از درهاي خروج اضطراري دو سوي هواپيما و شكستن در عقب هواپيما گفت : « اين اقدام مسافران بدون هماهنگي با ميهمانداران هواپيما صورت گرفته و امري خطرناك بود. » بر اساس گزارش هاي شبكه هاي خبري تركيه سرنشينان هواپيماي ربوده شده بعد از فرود هواپيما در فرودگاه آنتاليا هنگامي كه هواپيما ربايان قصد داشتند زنان و كودكان را آزاد كنند با هجوم به درها و گشودن و شكستن درهاي هواپيما و نيز درهاي خروج اضطراري گريختند.
« دوغاي آي » گفت : « اين اقدام مسافران موضوع جديدي در عكس العمل مسافران به هنگام وقوع هواپيماربايي را مطرح مي كند و مي بايد مورد بررسي مسئولان هوانوردي بين المللي نيز قرار گيرد. »
به گفته وي « بررسي اين رويداد مي تواند به طراحي برنامه هاي جديدي براي مقابله با هواپيماربايي بيانجامد و در آينده و در صورت لزوم در طراحي و ساخت هواپيماها در نظر گرفته شود. »


دسته ها :
دوشنبه بیست و نهم 5 1386
X